Lahjoitettu 1920

Jusepe de Ribera: Ecce Homo, 1644. Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Matti Janas

Jusepe de Ribera: Ecce Homo, 1644. Kansallisgalleria / Sinebrychoffin taidemuseo, Ateneumin ystävien kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Matti Janas

Vuoden 1919 lopussa Ateneumin Ystävät -yhdistykseen kuului 60 jäsentä. Heistä vuosijäsenmaksun 300 mk maksoi 36 ja kertakaikkisen jäsenmaksun 2000 mk 24 jäsentä. Näin saaduilla varoilla hankittiin ensimmäinen taideteos jo yhdistyksen perustamisvuonna 1919. – Lontoossa vaikutti tuohon aikaan suomalais-englantilainen taidehistorioitsija Tancred Borenius, jonka puoleen professori Tikkanen kääntyi. Kirjeessään 24.9. Tancred Borenius ilmoittaakin löytäneensä Jusepe de Riberan maalauksen ”Ecce Homo” edulliseen 132 punnan hintaan. Seuraavan vuoden helmikuussa yhdistys luovutti tämän maalauksen museon käyttöön. Ribera oli espanjalainen, mutta työskenteli vuodesta 1616 alkaen Napolissa, missä hänestä tuli Napolin varakuninkaan hovimaalari ja hän perusti napolilaisen maalauskoulun. Napolissa hän sai lisänimen Io Spagnoletto eli pikku espanjalainen. Itse hän pysyikin täysiverisenä espanjalaisena, kuten osoittaa tämä väreiltään ja dramaattiselta ilmeeltään tyypillisesti espanjalainen, kärsivää Kristusta esittävä maalaus. Teos on signeerattu siten, että taiteilija on nimensä alle merkinnyt sanan espagnol. Maalaus on vuodelta 1644, joten Ribera on maalannut teoksensa kypsässä iässä, 56-vuotiaana. Aihe on tyypillinen. Ribera kuvasi mielellään askeetteja, apostoleita ja yleensä pyhiä miehiä. Hänen maalauksiaan leimasi taipumus naturalismiin ja toisaalta kiihkeään uskonnollisuuteen ja hän toteutti aiheensa sekä värien vastakohtaisuutta että valoa ja varjoa tehostaen. – Riberan tiedetään maalanneen useita Ecce Homo -aiheisia versioita, joista ainakin yksi on Kasselin taidemuseossa ja toinen Greenvillen yliopiston kokoelmassa Yhdysvalloissa.