Natalia Goncharova

  • 27.2.–17.5.2020
Biljetter: med museibiljetten
Natalia Goncharovan näyttely Ateneumissa. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Natalia Goncharova (1881–1962) är känd som en av den ryska avantgardekonstens centralgestalter som inspirerade såväl ryska som västeuropeiska experimentella konstnärer. Utställningen omfattar ett stort urval av konstnärens arbeten från 1900-talets fyra första decennier. Innan utställningen kommer till Ateneum visas den på Tate Modern i London och Palazzo Strozzi i Florens.

Fem fakta om Goncharova

Titta på kurator Timo Huuskos guidning till utställningen på Vimeo (på finska)

Natalia Goncharovas (sv. Natalja Gontjarova) modiga och innovativa produktion gjorde intryck på hennes samtida och överskred de för 1900-talet typiska gränserna mellan olika konstformer. Utställningen tar fasta på konstnärens mest innovativa period från början av 1900-talet till 1920-talet, då hon inspirerade såväl ryska som västeuropeiska experimentella konstnärer. I utställningen ingår över hundra verk, däribland en stor mängd målningar, men också illustrationer, dräkter, scenografiska skisser och balettmaterial. Nästan alla verk på utställningen visas i Finland för första gången.

Inspirationen till Goncharovas omfattande konstnärliga produktion kom såväl från folkkonsten som från religiösa ikoner. Hennes konst var också kontroversiell: Goncharova kunde samtidigt uppträda med målat ansikte i en gatuperformance i Moskva och skapa religiös konst på inspiration av gamla ikoner. Utöver bildkonst planerade Goncharova dräkter och sceninredning till Sergei Djaghilevs berömda ryska balett och dräkter för modehus i både Moskva och Paris, hon deltog i avantgardistiska filmer och gjorde illustrationer till experimentella dikter.

I utställningen visas också Tarja Ervastis ljuskonstverk Teman i Gyllene tuppen (Le Coq d’or), 2020. Nikolaj Rimsky-Korsakovs komposition Gyllene tuppen framfördes 1914 i Paris som en operabalett med koreografi av Michail Fokin och scenografi och dräkter av Natalja Gontjarova. I ljuskonstverket ser vi teman från Gontjarovas scenmålningar i tredje akten med ljussättning i Sergej Djagilevs anda.

Utställningen är ett samarbete mellan Konstmuseet Ateneum i Helsingfors, Tate Modern i London och Fondazione Palazzo Strozzi i Florens, tillsammans med Tretjakovgalleriet. Kuratorer för utställningen är intendent Timo Huusko från Konstmuseet Ateneum, utställningschef Matthew Gale från Tate Modern och kuratorn för internationell konst Natalia Sidlina från Tate Modern.

Läs mer från utställningens pressmeddelandet