Utställningen i Japan avviker från turnéns tidigare genom att den har utökats med konstverk av Maria Wiik, Sigrid av Forselles och Hilda Flodin. Maria Wiik och Helene Schjerfbeck var vänner och konstnärskollegor livet tut. Skulptörerna af Forselles och Flodin var Auguste Rodins elever och banbrytare inom sin genre i Finland och i Norden. Sigrid af Forselles arbetade också som Rodins assistant när denne gjorde skulpturen Borgarna i Calais.
Utställningen fokuserar på den moderna kvinnans ställning under epokens samhälleliga, politiska och kulturella reformer. Dessa konstnärer hade en banbrytande roll inom den finländska konsten kring sekelskiftet 1900 och under seklets första decennier. Utställningens konstnärer var ovanligt internationella, de reste allena utan manligt sällskap, vilket var mycket exceptionellt. De arbetade alla fram till sin död.
Utställningens kuratorer är intendent Anna-Maria von Bonsdorff och specialforskare Anu Utriainen från Ateneum samt Curator of Research and Future Planning Azu Kubota från National Museum of Western Arts. Utställningen hedrar de hundraåriga diplomatiska förbindelserna mellan Japan och Finland. Den moderna kvinnan har tidigare visats på Scandinavia House i New York (2017), Millesgården i Stockholm (2017–2018) och på Uleåborgs konstmuseum (2018).