På museets tredje våning visas två utställningar i början av 2022. Båda utställningarnas konst har skapats av kvinnliga konstnärer. Besökaren kan fundera på hur det är att vara kvinna och konstnär nu, och hur det var för länge sedan. Det är också intressant att se hur kvinnliga konstnärer avbildar människor och sin egen miljö.
Utställningen Den moderna kvinnan består av ungefär 150 verk: målningar, skulpturer, grafik och teckningar. Kvinnliga konstnärer som har levt under olika tider har skapat verken. Alla verk hör till Ateneums konstsamling. De äldsta verken är skapade redan för över hundra år sedan. Det har inte alltid varit lika lätt för kvinnor som för män, att studera till konstnär och att ha konstskapande som yrke. Men den här utställningen visar att många finländska kvinnor ändå har klarat av det. Utställningens konstnärer kände också bra till utländsk konst och de jobbade som konstnärer hela livet.
Läs mera om utställningen på sidorna på allmänspråk
Dialog heter Elina Brotherus och Hannele Rantalas gemensamma utställning. De är fotokonstnärer och de har länge varit vänner. Inför den här utställningen gav de varandra uppgifter. De här uppgifterna ledde till att de skapade nya verk. Ibland var uppgifterna skämtsamma, till exempel: ”Stjäl en grej och använd den i ditt eget arbete. Gör en förfalskning”. Någon uppgift var nästan som en dikt: ”Kära vän, ta ett täcke och gå under det. Föreställ dig en fullmåne”.
Förr var nästan alla berömda konstnärer och fotografer män. Också i Finland har många duktiga kvinnliga konstnärer glömts bort. Det här är en av utställningens uppgifter. Elina och Hannele valde ut bortglömda kvinnliga fotografers verk. De använde sedan de här gamla fotografierna och gjorde nya egna bilder av dem. På det sättet är utställningen också en hyllning till de här kvinnliga fotograferna för länge sedan.