En älskad finländsk konstnär
Albert Edelfelt var en finsk konstmålare. Han föddes år 1854 och dog år 1905. Han är en av de kändaste finska konstnärerna. På Ateneums stora utställning kan du se tiotals av hans konstverk: både målningar och teckningar.
Edelfelt bodde länge i Paris i Frankrike och målade franska människor och landskap. Han kände viktiga människor i konstbranschen på olika håll i Europa. Han hjälpte också många finska konstnärer som ville studera och arbeta i Frankrike.
Finland var också viktigt för Edelfelt. Han målade finska landskap och människor i sina populära verk.