Siirry sivulla:
Öppettider och biljetter
- Tisdag10–18
- Onsdag–Torsdag10–20
- Fredag10–18
- Lördag–Söndag10–17
- MåndagStängt
Normalt pris 18 €
Rabatterat pris 16 € (studerande, pensionärer, arbetslösa, värnpliktiga, civiltjänstpliktiga)
Fritt inträde under 18 år
Biljettförsäljningen slutar 30 minuter innan museet stänger.
På Ateneum kan man betala kontant eller med de vanligaste bank- och kreditkorten. Betalsätten Smartum, Edenred, ePassi och Eazybreak kan också användas för att köpa inträdesbiljett.
Läs mera på sidorna på allmänspråk
Ateneum stänger för resten av året 2022
En renovering på Konstmuseet Ateneum börjar 28.3.2022. Renoveringen räcker hela resten av året 2022. Man kan inte besöka museet medan det renoveras. Ventilationen och många andra saker ska sättas i skick. Bland annat ska entréutrymmena i bottenvåningen förnyas. Museet öppnar igen i början av år 2023. Då får besökarna se helt nya utställningar. Olika slags service för besökarna kommer då också att vara bättre.
När du kommer till museet och
om tillgänglighet

Välkommen till Ateneum!
Ateneum är ett stort konstmuseum. Byggnaden blev klar år 1887, för över 130 år sedan. Ateneum ligger i centrum av Helsingfors, nära järnvägsstationen. I konstmuseet finns konstverk du kan bekanta dig med: målningar, skulpturer, grafik och fotografier.
Det händer mycket i museet. Förutom utställningar ordnas där konstverkstäder, guidningar, föreläsningar, diskussioner och konserter.

När du kommer till museet
Du kan komma till Ateneum via två ingångar. Huvudingången finns på Järnvägstorgets sida. Väljer du den ingången kommer du till entréhallen och den stora trappan. På andra sidan byggnaden finns en ingång vid Ateneumgränden. Där finns en hiss så du enkelt kommer in till museet också med rullstol eller barnvagn.

Biljetter och information
På första våningen finns informationsdisken och biljettförsäljningen. Där kan du köpa inträdesbiljett.
Garderob och förvaringsboxar
Lämna ytterkläder, ryggsäckar, stora väskor och paraplyer i garderoben. Det kostar ingenting att lämna sina saker där. Du kan också välja att lämna sakerna i en förvaringsbox. Man får inte äta eller dricka i utställningssalarna. Därför ska du också lämna din vattenflaska om du har en sådan med dig.
Toaletter
Det finns toaletter på flera våningar. En tillgänglig toalett finns i första våningen, bredvid de andra toaletterna. I den tillgängliga toaletten finns också utrymme för att byta blöja på småbarn.
Hissar och stolar
Hissen finns nära garderoben. Med hissen kommer du till alla våningar. Det finns stolar i utställningssalarna. Du kan också ta med dig en bärbar stol. Det finns bärbara stolar i ställningar på flera ställen i museet. Du kan fråga om stolarna av personalen.
Hjälpmedel att låna
Du kan låna hjälpmedel i informationsdisken. Du kan till exempel låna en rullstol, en rollator eller en promenadkäpp. Du kan också låna en lista över de skulpturer man kan få röra vid med specialtillstånd. Det är endast besökare med synskada som får röra vid en del skulpturer. För att få röra skulpturerna måste man använda museets engångshandskar.
Kafé och butik
På första våningen finns museets kafé. Där finns också museets butik där du kan köpa kort, böcker och föremål som passar som presenter.
Ateneum är en trygg plats
Vi vill att Ateneum ska vara en trygg och bra plats för alla. Det betyder att var och en får vara sig själv. Vi vill också att alla människor bemöter varandra på ett bra sätt i Ateneum. Det är förbjudet att mobba eller störa någon annan människa.
Museets personal finns till för dig. Du kan tala med någon av museets vakter om du vill fråga något.

Hur du kan komma till museet och om tillgänglighet

PRINCIPERNA FÖR TRYGGARE RUM
Att besöka utställningarna
Det finns konst i tre våningar på Ateneum. Största delen av konstverken som visas hör till Ateneums egen konstsamling. I tredje våningen visas utställningar som byts ut efter en tid. Ibland visas konstverk av någon särskild konstnär. En del utställningar visar verk från en viss tidsperiod eller en viss konstnärlig stil. Till de här utställningarna lånar man konstverk från museer i andra länder.


Det är förbjudet att röra vid konstverken
Konstverken är äkta och mycket dyrbara, därför får man inte röra vid dem. Inte ens museets personal får röra konstverken.
Fotografering
Vanligen får man ta bilder av konstverken. Du ska ändå inte använda blixt eftersom starkt ljus kan skada konstverken. På en del utställningar får man inte fotografera alls. Då finns det en skylt på väggen som förbjuder fotografering.
Guidningar och konstverkstäder
Du kan beställa en guidad tur för din grupp. Då går ni runt på museet tillsammans med en guide. En guidad tur tar lite mindre än en timme. Ni kan själv välja vilken utställning ni vill bekanta er med på den guidade turen. När du beställer en guidad tur kan du berätta om vilka önskemål gruppen har.
På guidningen ser du konst och guiden berättar om konstverken. Du kan diskutera verken med guiden. Du kan ävenställa frågor. Guiden kanske också frågar vad du anser om något verk.
Man kan också välja ett utställningsintro i Ateneumsalen. Där kan du sitta bekvämt. Då berättar guiden om utställningen och konstverken visas på en skärm. Utställningsintrot räcker ungefär en halv timme.
Man kan också beställa guidning på distans. De guidningarna hålls helt och hållet på webben.
Öppna guidningar
En guidad tur kan vara beställd av en enskild grupp. Men det finns också guidade turer som vem som helst kan delta i.
Inget innehåll hittades.
Konstverkstad
I Ateneums andra våning finns en konstverkstad. Där kan du själv skapa konst. Du får arbeta med olika material och olika tekniker. En verkstadsguide hjälper dig.
Många lördagar kan du få delta i konstverksamheten genom att betala en vanlig inträdesbiljett. Det är också möjligt att boka plats i konstverkstaden för en egen grupp.
För skolor är verkstäderna oftast gratis. De här verkstäderna är så populära att alla grupper inte ryms med. För att vara rättvis drar man lott om vilka grupper som får delta.
Ateneums konstverkstäder är tillgängliga. För en grupp kan du också beställa en guide som talar lätt språk.
Inget innehåll hittades.
Tillsammans med barn
Välkommen till Ateneum tillsammans med barn! Ateneum har en egen maskot, katten Skissi. Tillsammans med Skissi kan du och barnen bekanta er med samlingsutställningen Historier inom finsk konst. Ta med er en Skissi-broschyr och ge er ut på upptäcktsfärd i konstens värld. Du hittar broschyren på första våningen.