Kuva: Helka Miettunen

Selkokieliset vierailuohjeet

Ateneumin esittely selkosuomeksi

Kuva: Ville Malja

Mikä on Ateneum?

Ateneumin taidemuseo on Suomen suurin taidemuseo.
Rakennus valmistui vuonna 1887, yli 130 vuotta sitten.
Ateneum on Helsingin keskustassa, rautatieaseman lähellä.
Taidemuseossa on maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja valokuvia.

Esteetön sisäänkäynti Ateneuminkujan puolelta. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kun tulet museoon

Pääset Ateneumiin kahdesta ovesta.
Pääovi on Rautatientorin puolella.
Rakennuksen toisella puolella on Ateneuminkujan ovi.
Sieltä pääset hissillä museoon myös pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa.

Museovalvoja kasvomaski kasvoilla. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Olemme täällä sinua varten

Voit kysyä neuvoja museovalvojilta.

Tervetuloa vierailemaan turvallisesti Ateneumiin.
Tervetuloa vierailemaan turvallisesti Ateneumiin.

Portaikko ja sisäpiha

Pääovista pääset aulaan ja pääportaikkoon.
Ateneuminkujalta pääset sisäpihalle ja sieltä pääportaikkoon.

Pääsylipputarra museovieraan kädessä
Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

LiPUNMYYNTI ja neuvonta

Alimmassa kerroksessa on lippukassa ja neuvonta.
Sieltä saat pääsylipputarran.
Laita tarra kiinni näkyvään paikkaan, vaikka paitaasi.

Kuva: Kansallisgalleria / Sonja Hyytiäinen

Naulakko ja lokerikot

Jätä ulkovaatteet, reput, suuret laukut ja sateenvarjot ilmaiseen säilytykseen naulakkoon tai lokerikkoon.

Museosaleissa ei saa syödä tai juoda, joten jätä myös vesipullo säilytykseen.

Ateneumin kerroskartta: Kolmannessa kerroksessa vaihtuvat näyttelyt, toisessa kerroksessa kokoelmanäyttely ja pohjakerroksessa lipunmyynti, naulakko, ravintola ja kauppa. Wc-tilat löytyvät jokaisesta kerroksesta

Wc-tilat

Wc-tiloja on eri kerroksissa.

Esteetön wc on alimmassa kerroksessa, muiden wc-tilojen vieressä.
Esteettömässä wc-tilassa on myös lastenhoitohuone.

Kuva: Kansallisgalleria / Sonja Hyytiäinen

Hissi ja tuolit

Hissi on lähellä naulakkoa.
Hissillä pääset kaikkiin kerroksiin.

Museosaleissa on tuoleja.
Voit ottaa mukaan myös kannettavan tuolin.
Niitä on telineissä eri puolilla museota.
Kysy lisää henkilökunnalta.

Kuva: Kansallisgalleria / Erica Othman

Lainattavat apuvälineet

Neuvonnasta saat lainaksi apuvälineitä.

Ainoastaan näkövammaiset museovieraat voivat kosketella tiettyjä veistoksia. Silloin täytyy käyttää museon kertakäyttökäsineitä.

Kuva: Kansallisgalleria / Saana Kytömäki

Kahvila-ravintola ja museokauppa

Pohjakerroksessa on museon kahvila.

Siellä on myös museokauppa, jossa myydään kortteja, kirjoja ja lahjatavaroita.

Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Omien eväiden syönti

Voit syödä omia eväitä sisäpihan pitkän pöydän ääressä.

kuva: Kansallisgalleria / Saana Kytömäki

Turvallinen etäisyys teoksiin

Taideteoksiin ei saa koskea. Ne ovat aitoja ja mittaamattoman arvokkaita. Niitä ei voi korvata, jos ne menevät rikki. Edes museon oma henkilökunta ei saa koskea niihin.

Lattialla olevan köyden yli ei saa kurkottaa.

Kuva: Helka Miettunen

Valokuvaus

Valokuvia saa yleensä ottaa. Älä käytä salamaa, sillä kirkas valo vahingoittaa taideteoksia.

Joissakin näyttelyissä valokuvia ei saa ottaa lainkaan. Silloin seinällä on valokuvauskielto.

Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttely Ateneumin taidemuseossa. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen
Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttely Ateneumin taidemuseossa. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Näyttelysalit

Ateneumissa on taidetta kolmessa kerroksessa. Eniten esillä on Ateneumin oman taidekokoelman teoksia.

Kolmannessa kerroksessa on vaihtuvia näyttelyitä. Joskus niissä esitetään yhden taiteilijan teoksia. Jotkut näyttelyt esittelevät tietyn ajan tai tyylin mukaista taidetta.

Näihin vaihtuviin näyttelyihin myös lainataan taideteoksia monista museoista ympäri maailmaa.

Ateneumin kissa Skissi

Skissi-kierroksella lapsen kanssa

Tervetuloa Ateneumiin lasten kanssa!

Ateneumilla on oma maskotti, Skissi-kissa. Skissin seurassa voitte tutustua yhdessä lapsen kanssa Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyyn.

Ottakaa pohjakerroksesta mukaan Skissi-esite ja lähtekää löytöretkelle taiteen maailmaan. Pääsalista on hyvä aloittaa. Katso Skissi-kissan kierros

Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Opastuksella

Opastetut kierrokset alkavat sisäpihalta. Opastettu kierros voi olla varattu tietylle ryhmälle, mutta avoimet opastukset ovat avoimia kaikille.

Opastus kestää useimmiten noin tunnin ja avoimet näyttelyintrot Ateneum-salissa noin puoli tuntia.

Opastuksella katsot taidetta ja opas kertoo teoksista. Keskustelet teoksista oppaan kanssa. Voit kysyä oppaalta. Opas voi myös kysyä mitä sinä ajattelet.

Taidepaja Viivan leikki. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen
Taidepaja Viivan leikki. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Taidepaja

Ateneumin toisessa kerroksessa on taidepaja. Siellä työskentelet eri materiaaleilla ja tekniikoilla pajaoppaan johdolla.

Usein lauantaisin voit osallistua taidepajaan pääsylipun hinnalla. Ryhmät voivat varata taidepajan omalle ryhmälleen. Lue lisää lauantaipajoista