Reissuvihko

Toipilas-taidetuokio Tampereen taidemuseossa huhtikuussa 2017.

Toipilas-taidetuokioita Tampereen taidemuseossa

Tampereen taidemuseo

Helene Schjerfbeckin Toipilas (1888) oli esillä Tampereen taidemuseossa 21.3.–23.4.2017. Sari Hietamäki suoritti Jyväskylän yliopiston aineenopettajaopintoihin kuuluvan harjoittelunsa museossa ja ohjasi lapsille Toipilas-taidetuokioita.

Lue lisää
Raatajat rahanalaiset suurennuslasin alla

Klassikot kiertueella 2017

Ateneumin taidemuseo sai vieraakseen pitkäaikaisen museon ystävän, taiteilija Erik (Eero) Järnefeltin (1863-1937) sukulaisen Aino Porran. Porran isoeno Eero Järnefelt on maalannut monta Suomen tunnetuinta teosta.

Lue lisää
Animationer om Konvalescenten på Åland

Ahvenanmaan taidemuseo

Helene Schjerfbecks Konvalescenten visades på Ålands konstmuseum från den 14 februari fram till 12 mars. Ålands lyceums studerande har under en pågående målerikurs gjort korta animationer utgående från målningen.

Lue lisää
Kultakuume-ohjelma seurasi Toipilaan matkan alkua

Klassikot kiertueella 2017

Toipilas oli esillä Turun taidemuseon Helene Schjerfbeck -näyttelyssä ennen lähtemistään kiertueelle helmikuussa 2017. Mitä teokselle tapahtuu, ennen kuin se saa luvan lähteä kohti seuraavaa museota? Kuuntele Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman juttu!

Lue lisää
Toipilas on maailmaa kiertänyt kosmopoliitti, jolle Suomi on vieraampi

Klassikot kiertueella 2017

Helene Schjerfbeckin Toipilas (1888) on saanut reissata 129-vuotisen elämänsä aikana. Toipilaan syntykin oli kansainvälinen: teos on maalattu Englannin Cornwallissa St. Ivesin kylässä ja syntymävuotenaan se oli esillä Pariisin Salongin näyttelyssä. Maalaus on kiertänyt maailman metropoleja, mutta Suomen eri kolkat ovat jääneet sille vieraammiksi. Toipilaan on aika tutustua Suomeen!

Lue lisää
Kaski on hurmannut New Yorkin ja Lontoon – nyt on kotimaan vuoro

Klassikot kiertueella 2017

Eero Järnefeltin Raatajat rahanalaiset / Kaski (1893) hankittiin Ateneumin kokoelmiin pian valmistumisensa jälkeen. Yhteiskunnallinen kannanotto oli tärkeä myös taiteilijalle itselleen ja sitä voidaan pitää Järnefeltin pääteoksena. Teoksen juuret ovat syvällä Suomessa: Kaski kuvaa maatyöläisten raskasta aherrusta Pohjois-Savossa Lapinlahden Väisälänmäen kylässä.

Lue lisää