Reissuvihko

« Takaisin

Kaskisavun kansaa – kiertonäyttely, jossa Kaski oli melkein mukana

Kiertonäyttelytoiminnalla ja teosten liikkuvuudella on Ateneumissa pitkät juuret. Kansallisgallerian edeltäjänä vuosina 1939−1990 toimi Suomen taideakatemian säätiö, jonka perustama näyttely- ja tiedotusosasto järjesti keskitetysti organisoitua kiertonäyttelytoimintaa vuosina 1950−1990. Näiden neljänkymmenen vuoden aikana kierrokselle lähti 85 näyttelyä.

Kiertonäyttelytoiminnan tavoitteena oli tuoda korkeatasoista taidetta valtakunnallisesti nähtäväksi. Näyttelyistä pyrittiin valmistamaan kokonaisuuksia, jotka liittyivät joko tyylikausiin, tekniikkaan tai esimerkiksi merkittävien klassikoiden tuotantoon. Kiertonäyttelytoiminta tässä muodossaan päättyi Suomen taideakatemian säätiön valtiollistamisen yhteydessä vuonna 1990, jolloin näyttely- ja tiedotusosaston toiminta päättyi.

Vuonna 1985 kierrokselle lähti näyttely- ja tiedotusosaston 78. näyttely Kaskisavun kansaa, joka oli Kalevalan 150-vuotisjuhlavuoden näyttely. Ensimmäiseksi se oli esillä Helsingissä Sinebrychoffin taidemuseossa, jonka jälkeen se kiersi ympäri Suomea 22 paikkakunnalla. Näyttely keräsi yhteensä 61 487 kävijää ja se sai erittäin hyvän vastaanoton kiertopaikkakunnilla.

Näyttely- ja tiedotusosaston kiertonäyttelytoiminta ei kuitenkaan ollut ongelmatonta, koska sitä säätelivät monet rajoitukset. Tärkeimpänä oli se, etteivät ainutlaatuiset teokset saaneet mitenkään kärsiä kierrättämisestä. Jokaiselle työlle tehtiin perusteellinen kuntotarkastus, jonka perusteella tehtävä raportti ratkaisi, oliko teoksen mahdollista lähteä kiertueelle.

Kaskisavun kansaa -näyttelyssä Helsingissä esillä olleista teoksista 63 jouduttiinkin reputtamaan, eivätkä ne päässeet kierrokselle. Muun muassa itse Eero Järnefeltin Kaski / Raatajat rahanalaiset (1893) jäi konservaattorien esityksen mukaisesti pois kiertueelta huonon kuntonsa vuoksi. Näyttelyjulkaisun kannessa tosin oli kuva Kaskesta ja näin teos sai olla hengessä mukana koko kierroksen ajan, vaikka ei päässytkään mukaan matkaan.

Teksti: Tarja Hartman, Kansallisgalleria

Instagram