Reissuvihko

« Takaisin

Kaski on hurmannut New Yorkin ja Lontoon – nyt on kotimaan vuoro

Eero Järnefeltin Raatajat rahanalaiset / Kaski (1893) hankittiin Ateneumin kokoelmiin pian valmistumisensa jälkeen. Yhteiskunnallinen kannanotto oli tärkeä myös taiteilijalle itselleen ja sitä voidaan pitää Järnefeltin pääteoksena. Teoksen juuret ovat syvällä Suomessa: Kaski kuvaa maatyöläisten raskasta aherrusta Pohjois-Savossa Lapinlahden Väisälänmäen kylässä.

Suomi on lähes 125 vuotta vanhalle maalaukselle tutumpi kuin kollegalleen Toipilaalle. Tästä huolimatta Kaski ei ole saanut levätä laakereillaan: heti ensimmäisenä kymmenenä vuotenaan se sai vierailla muun muassa Tukholmassa ja Pariisissa. Aina, kun Kaski ei ole ollut matkalla, se on ollut yleisön nähtävillä osana Ateneumin kokoelmanäyttelyä.

Matkoja on riittänyt lähes kaikilla 1900-luvun vuosikymmenillä: kohteina ovat olleet muun muassa Malmö, Moskova, Leningrad, Riika, Peking, Shanghai, Oslo, Kööpenhamina, Madrid, Barcelona, Dublin ja Reykjavik. Kaski ja Toipilas ovat reissanneet myös yhdessä: molemmat olivat mukana suomalaisen taiteen näyttelyssä Italian Milanossa ja Roomassa vuonna 1937.

Kaski on nähty useasti hyvässä seurassa: vuonna 2000 se matkasi Lontoon Royal Academy of Artsiin ja New Yorkin Solomon R. Guggenheimin museoon osana Art at the Crossroads -näyttelyä. Amsterdamin Van Gogh -museossa Kaski oli esillä vuosina 2010–2011 näyttelyssä Illusions of Reality, joka nähtiin sen jälkeen Ateneumissa nimellä Arjen sankarit.

Vielä toistaiseksi Kaski on kotona Ateneumin pääsalissa omalla paikallaan. Huhtikuussa se pakataan ja lähetetään matkaan kohti Turun taidemuseota, jossa se saa olla yleisön ihailtavana 2. toukokuuta alkaen. Matkan seuraavia etappeja ovat Hämeenlinna, Lappeenranta, Joensuu ja Jyväskylä, joiden jälkeen maalauksen on aika palata jälleen kotiin loppuvuodesta 2017. Hyvää matkaa, urhea Kaski!

Teksti ja kuva: Anna Kari, Ateneumin taidemuseo

Instagram