Selkokielinen ääniopas

Selkokielinen ääniopas johdattaa kuulijan saamaan lisätietoa ja elämyksiä Suomen taiteen merkkiteoksista. Kun tavallinen suomi, yleiskieli, on lukijalle tai kuulijalle liian vaikeaa, on selkokielestä apua. Selkokieli on tietoisesti helpotettua suomea, jonka rakenteessa, sanastossa, sisällössä, ulkoasussa ja puhuttuna myös nopeudessa on huomioitu vastaanottajien tarpeet.
Selkoääniopas on tuotettu yhteistyössä YLE Puheen Radion Selkouutisten toimituksen kanssa ja nauhoitettu Radion Selkouutisten studiossa.

Äänioppaan esittely

Albert Edelfelt: Kaarle-herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista, 1878. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Albert Edelfelt: Kaarle-herttua herjaa Klaus Flemingin ruumista, 1878. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

 

Albert Edelfelt: Kuningatar Blanka, 1877. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Albert Edelfelt: Kuningatar Blanka, 1877. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Albert Edelfelt: Lapsen ruumissaatto, 1879. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Albert Edelfelt: Lapsen ruumissaatto, 1879. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Albert Edelfelt: Pariisin Luxembourgin puistossa, 1887. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Albert Edelfelt: Pariisin Luxembourgin puistossa, 1887. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Robert Wilhelm Ekman: Ilmatar, 1860. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Robert Wilhelm Ekman: Ilmatar, 1860. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Akseli Gallen-Kallela: Aino-taru, 1891. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Akseli Gallen-Kallela: Aino-taru, 1891. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Akseli Gallen-Kallela: Démasquée, 1888. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Akseli Gallen-Kallela: Démasquée, 1888. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

 

Akseli Gallen-Kallela: Kullervon kirous, 1899. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

Akseli Gallen-Kallela: Kullervon kirous, 1899. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

 

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti, 1897. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

Akseli Gallen-Kallela: Lemminkäisen äiti, 1897. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

 

Paul Gauguin: Maisema, sika ja hevonen (Hiva Oa), 1903. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Antti Kuivalainen

Paul Gauguin: Maisema, sika ja hevonen (Hiva Oa), 1903. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Antti Kuivalainen

Teos tunnetaan myös nimellä Maisema, La Dominique (Hiva Oa).

 

Vincent van Gogh: Katu, Auvers-sur-Oise, 1890. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Vincent van Gogh: Katu, Auvers-sur-Oise, 1890. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Antell. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Pekka Halonen: Lumisia männyntaimia, 1899. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Pekka Halonen: Lumisia männyntaimia, 1899. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

 

Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä), 1860. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä), 1860. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset (Kaski), 1893. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset (Kaski), 1893. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Tyko Sallinen: Pyykkärit, 1911. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Hoving. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Tyko Sallinen: Pyykkärit, 1911. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Hoving. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Helene Schjerfbeck: Mustataustainen omakuva (1915). Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hallonblad. Kuva: Kansallisgalleria/Yehia Eweis.

 

Helene Schjerfbeck: Sirkustyttö, 1916. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Kaunisto. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Helene Schjerfbeck: Sirkustyttö, 1916. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Kaunisto. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Helene Schjerfbeck: Toipilas, 1888. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Helene Schjerfbeck: Toipilas, 1888. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Hugo Simberg: Haavoittunut enkeli, 1903. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Ahlström. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Hugo Simberg: Haavoittunut enkeli, 1903. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kok. Ahlström. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

 

Hugo Simberg: Halla, 1895. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Yehia Eweis

Hugo Simberg: Halla, 1895. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Yehia Eweis

 

Hugo Simberg: Kuoleman puutarha, 1896. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

Hugo Simberg: Kuoleman puutarha, 1896. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

 

Ellen Thesleff: Suomen kevät, 1942. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Ellen Thesleff: Suomen kevät, 1942. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

 

Ville Vallgren: Kaiku, 1887. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Ville Vallgren: Kaiku, 1887. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

 

Ferdinand von Wright: Taistelevat metsot, 1886. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

Ferdinand von Wright: Taistelevat metsot, 1886. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen

 

Magnus von Wright: Annankatu kylmänä talviaamuna, 1868. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jaakko Holm

Magnus von Wright: Annankatu kylmänä talviaamuna, 1868. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jaakko Holm