Viiva Italia

Viiva Italia -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Italian 1900-luvun taidetta Pieraccinin kokoelmasta

Ateneumin syyskausi on omistettu italialaiselle taiteelle. Viiva Italia -näyttelyssä ovat edustettuina keskeiset 1900-luvun modernia italialaista taidetta uudistaneet suunnat ja tekijät. Mukana ovat mm. Giorgio Morandi, Massimo Campigli, Marino Marini ja Giorgio de Chirico.

Viiva Italia esittelee yhteensä kolmisensataa teosta 42 taiteilijalta: grafiikkaa, piirustuksia ja akvarelleja. Osaan taiteilijoista ja teoksista suomalaisyleisö pääsee nyt tutustumaan ensimmäistä kertaa. Näyttelyssä on esillä sekä abstraktia taidetta että teoksia, joiden aiheiden kirjo vaihtelee henkilökuvista maisemiin ja asetelmiin. Viiva Italia -näyttelyn yleisilme on värikäs ja yllätyksellinen. Katsojia kutsutaan paneutumaan kunkin taiteilijan tapaan käyttää viivaa yksilöllisen ilmaisunsa välineenä.

Näyttelyn teokset kuuluvat Ateneumin taidemuseon vastaanottamaan ainutlaatuisen laajaan lahjoituskokoelmaan. Rolando ja Siv Pieraccinin kokoelmaan kuuluu yli 700 grafiikanlehteä, piirustusta ja akvarellia. Kokoelman taiteilijanimiä ovat edellä mainittujen lisäksi mm. Emilio Greco, Giacomo Manzù, Gino Severini, Alberto Burri, Carlo Carrà ja Alberto Magnelli. Rolando Pieraccini aloitti kokoelmansa keräämisen 1960-luvun alussa kun hän tutustui tunnetun Urbinon koulun taiteilijoihin, jotka ovatkin hyvin edustettuina kokoelmassa.

Viiva Italia -näyttelyn on kuratoinut Ateneumin intendentti Heikki Malme. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan täydellinen, runsaasti kuvitettu kokoelmaluettelo. Luettelon tekstit ovat projektipäällikkö Erkki Anttosen käsialaa, ja sen toimittamisesta vastaa Anu Utriainen.

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Uuden museonjohtajan tervehdys

Marja Sakari aloitti työnsä Ateneumin museonjohtajana joulukuun 2018 alussa. Ensimmäisessä blogikirjoituksessaan Sakari valottaa ajatuksiaan Ateneumin tulevaisuudesta sekä pohtii, millainen on taiteen merkitys juuri tässä ajassa. Aloittaessani nyt uutena Ateneumin johtajana, olen pohtinut paljon niitä eroja, joita Kiasman ja Ateneumin välillä on. Olen aiemman museourani…

Lue lisää
Instagramissa