Valokuvaaja Caj Bremer

Valokuvaaja Caj Bremer -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Kirsi Halkola

Valokuvaaja Caj Bremerin (s. 1929) retrospektiivinen näyttely esittelee hänen tuotantoaan 1950-luvulta lähtien. Näyttelyn kuraattori on Riitta Raatikainen.

Näyttelyssä on esillä reilut 150 kuvaa, joista vanhimmat on otettu 1950-luvun alussa ja tuoreimmat viime vuonna. Teoksista rakentuu siten yli puolen vuosisadan mittainen valokuvan kaari, jossa lehtikuvien lisäksi on esillä Bremerin perhekuvia ja luontotutkielmia. Aihepiiriensä kautta näyttely luotaa myös suomalaisen yhteiskunnan ja median kehittymistä.

Caj Bremer oppi ammattinsa perustaidot ateljeeassistenttina, mutta syntyi valokuvaajana varsinaisesti vasta aloitettuaan työt Hufvudstadsbladetissa 1952. Tämän jälkeen hän siirtyi Lehtikuvaan ja vuonna 1957 Viikkosanomiin. Suurten amerikalaisten ja eurooppalaisten uutiskuvalehtien tapaan Viikkosanomat julkaisi laajoja reportaaseja läheltä ja kaukaa. Niiden merkitys lukijoiden maailmankuvan rakentajina oli suuri aikana, jolloin televisio otti vasta ensiaskeleitaan osana päivittäistä tiedonvälitystä.

Viikkosanomat lakkasi ilmestymästä 1970-luvun puolivälissä, mutta Bremer oli jo tätä ennen siirtynyt Helsingin Sanomien valokuvaajaksi. Hän kuvasi lisäksi muotia sekä helsinkiläisille salongeille että Me Naiset -lehdelle. Myöhemmin Bremer työskenteli myös taiteilijaprofessorina.

Uransa alussa Caj Bremer kiinnittyi osaksi humanistisen valokuvauksen traditiota. Tätä erityisesti ranskalaisessa valokuvassa vaikuttanutta ja mm. Henri Cartier-Bressonin edustamaa virtausta hallitsi kiinnostus ihmistä ja tämän välitöntä ympäristöä kohtaan. Humanistien kuvat ovat kohdettaan kunnioittavia ja usein lyyrisen kauniita, vaikka arjen karuus on niissä usein voimakkaasti läsnä.

Bremerillä on tarkka ja oivaltava katse. Nopeasti vaihtuvissa olosuhteissa hänen kysynsä hallita kompositio ja valo toimii pettämättömästi. Hän kykenee pelkistämään olennaisen näennäisen yksinkertaiseksi kuvaksi, jota lempeä huumori usein sävyttää.

Huumori erottaakin Bremerin kuvat valtavirrasta. Suomalaisen valokuvan paatoksellisen vakava perussävy ei ole koskaan kotiutunut Bremerin tuotantoon, sen sijaan hän kykenee poimimaan kuviinsa iloa ja hyväntahtoista hymyä.

Poikkeuksellisen sosiaalisen lahjakkuutensa vuoksi Bremer on myös aina hallinnut tilanteen, liikkuipa hän sitten pimeiden laitakaupunkien kujilla tai vallanpitäjien hoveissa. Hänen kuvissaan julkisuuden henkilöt näyttäytyvät yhtä helposti lähestyttävinä kuin tavalliset ihmiset.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy Musta Taide -kustantamon julkaisema kirja.

Tiedotteet

Kohtaamisia kaupungissa esittelee kaupunkielämää 1900-luvun Suomessa

Ateneumin taidemuseon näyttely Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta avautuu 19. lokakuuta 2018 ja on esillä 20. tammikuuta 2019 asti. Kuinka kaupungistuminen vaikutti suomalaisten elämäntapoihin – ja kuinka se näkyi kuvataiteessa? Miten arki muuttui, kun vapaa-ajan määrä lisääntyi ja sukupuoliroolit vapautuivat? Kohtaamisia kaupungissa kertoo kiehtovan tarinan…

Lue lisää
Instagramissa