Resorna ledde till mig själv

Helene Schjerfbeck: Läsande flickor (1907). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.

Helene Schjerfbeck

Utställningen berättar hur Helene Schjerfbeck blev Helene – hur en begåvad elev växte och blev en av vår historias mest inflytelserika konstnärer. Utställningen fokuserar speciellt på de år Schjerfbeck var på resa i Paris, Pont Aven i Norra Frankrike, Fiesole i Italien och St Ives i Storbritannien i slutet av 1800-talet.

Café Ateneum | Guidningar | Evenemang | Fem fakta om Helene

Utställningen är öppen fram till 26.1.2020. Förlängda öppettider: ti 10–18 | ons, to 10–20 | fre 10–21 | lö, sö 10–20 | må stängt

Plats: tredje våningen

Vilken betydelse hade resorna för konstnärens produktion och arbetssätt – och hur inverkade de på hennes produktion i hemlandet? I utställningen visas också verk som inte tidigare har visats i Finland.

I utställningens konstverk återges landskap, stilleben och för konstnären viktiga människor. Dessutom kan Ateneum presentera 16 av Schjerfbecks självporträtt från tiden 1884–1945 i en intressant kronologi. Totalt ingår ungefär 130 målningar, teckningar och skissböcker i utställningen.

Helene Schjerfbecks (1862–1946) utställning visades i Kungliga konstakademin i London (Royal Academy of Arts) fram till 27 oktober 2019. Utställningen var den första täckande översikten över konstnärens produktion i Storbritannien. Finländarna får se utställningen på Ateneum i en hälften större helhet med intendent Anna-Maria von Bonsdorff som kurator.

Läs mer från utställningens pressmeddelandet

Café Ateneum 

Ta en paus i Café Ateneum i samband med utställningsbesöket! På tredje våningen verkar Café Ateneum så länge utställningarna pågår 15.11.2019–26.1.2020, och där kan publiken avnjuta söta eller salta smakbitar, bl.a. Helene-bakelser. Kaféet har A-rättigheter. Kaféet är öppet under öppningsdagen från kl. 11 tills museet stänger. Kaféet är planerat i samråd med Antiikkiliike Risto Muuri och Kukkatalo i Järvenpää.

Märk! På grund av kaféets läge krävs avlagd inträdesavgift för ett besök. Kaféet tar emot bordsreservationer för högst 20 personer. Bokningar: ateneum@soupster.com, tel. 040 563 8430.

Tillbaka till toppen

Guidningar

Fördjupa utställningsbesöket med en förhandsbokad guidning eller utställningsintro för att få mera ut av konsten!

Med gruppen: Utställningsintro som riktas till grupper presenterar båda utställningarna i museets auditorium med hjälp av en bildkavalkad. Guidningar för denna utställning hålls utanför museets öppettider. Läs mer om beställda guidningar

Allmänna utställningsintro på svenska första söndagen i månaden kl. 14. Läs mer om almänna guidningar

Enskilda platser för guidningar och utställningsintron på finska
Yksittäispaikat Maailmalta löysin itseni ja Taiteilijoiden Ruovesi -näyttelyintroihin
Opastettu kierros Maailmalta löysin itseni ja Taiteilijoiden Ruovesi -näyttelyihin

Skolor

Läs mer om vad Ateneum erbjuder åt skolor och daghem.

Tillbaka till toppen

Evenemang

Helene Schjerfbeck-föreläsning: Jeremy Lewison
Lö 16.11 kl. 12 Ateneumsalen. The Mirror and the Mask. På engelska. Läs mer

Teaterföreställning: Minä maalaan teidät kaikki
I Ateneumsalen visas 16 föreställningar av skådespelet Minä maalaan teidät kaikki (Jag målar er alla) 3.12.2019–17.1.2020. Läs mer och köp biljetter

Vetenskapens natt: Helene Schjerfbeck monitieteellisesti
To 16.1 kl. 17 Ateneumsalen. Om konservering av Helene Schjerfbecks konst och därmed förknippade särskilda frågor. På finska. Läs mer

Se alla evenemang i evenemangskalendern

Tillbaka till toppen

Utställningens partner

 Scandic

Helene Schjerfbeck: Självporträtt, 1884-1885. Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, saml. Ateneums vänner. Bild: Finlands Nationalgalleri / Henri Tuomi

Helene Schjerfbeck: Självporträtt, 1884-1885. Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, saml. Ateneums vänner. Bild: Finlands Nationalgalleri / Henri Tuomi

Visste du detta om Helene Schjerfbeck?

Ett begåvat barn som klarade sig ur familjens tragedi

Helene Schjerfbecks konstnärliga begåvning uppdagades redan när hon var endast 11 år gammal och blev elev på ritskolan. Familjen Schjerfbeck hade endast råd att bekosta ett barns utbildning, brodern Magnus, men lyckligtvis litade Helenes lärare på hennes talang och arrangerade en frielevplats. När Helene var 13 år gammal dog hennes far i tuberkulos, och familjens ekonomi rasade. Helene fick emellertid fortsättningsvis understöd för sina studier, och vid 18 års ålder reste hon till Paris med hjälp av senatens resestipendium.

Tillbaka till toppen

Helene Schjerfbeck: Kaliforniskan, detalj (1919)

Helene Schjerfbeck: Kaliforniskan, detalj (1919). Finlands Nationalgalleri / Konsetmuseet Ateneum, saml. Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen

Självständig och djärv

Under Schjerfbecks livstid undergick den moderna konsten många omvälvningar från impressionism till kubism. Schjerfbeck själv gick emellertid sin egen väg. Hon sökte inspiration såväl i de gamla mästarnas arbeten som i aktuella modetidningar – och utvecklade samtidigt ett eget, unikt framställningssätt. Det är omöjligt att klassificera hennes konst. Schjerfbeck karaktäriseras ofta som ”konstnärernas konstnär”: hon experimenterade fortlöpande med nya tekniker och var trots riskerna alltid beredd att förnya sig, istället för att falla tillbaka och vara nöjd med att upprepa tidigare framgångar.

Tillbaka till toppen

Helene Schjerfbeck: Cypresser, Fiesole (1894). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.

Helene Schjerfbeck: Cypresser, Fiesole (1894). Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen.

Europaresenären

I sin ungdom gjorde Helene Schjerfbeck omfattande resor bland annat till Wien, S:t Petersburg, Florens, Paris, London och St Ives. I England visades hennes arbeten i ett galleri i Piccadilly i London nära nuvarande Royal Academy redan år 1889. Resorna hjälpte henne att skapa en egen stil, och efter att Schjerfbeck hade återvänt till Finland drog hon nytta av sina Europaerfarenheter i sin konst. Även om hon inte längre reste som äldre målade Schjerfbeck fortlöpande verk som byggde på intryck från den internationella konsten. Vid sin död 1946 hade hon ägnat över 70 år av sitt liv åt konsten.

Tillbaka till toppen

Helene Schjerfbeck: Självporträtt med svart fond, detalj (1915)

Helene Schjerfbeck: Självporträtt med svart fond, detalj (1915). Finlands Nationalgalleri/Konstmuseet Ateneum, samling Hallonblad. Bild: Finlands Nationalgalleri/Yehia Eweis.

Oförskräckta spegelstudier

Schjerfbeck målade självporträtt under hela sitt liv. Speciellt många självporträtt gjorde hon under sina två sista levnadsår då hon tecknade och målade sammanlagt över 20 självporträtt där hon granskade sitt eget fysiska och mentala åldrande. I ett brev till en vän berättade hon hur ”modellen då alltid är tillgänglig även om det inte alltid är så roligt att se sig själv”. I dessa verk från hennes sena period gick konstnären mot en alltmera radikal abstraktion som redan varslade om Francis Bacons, Lucian Freuds och Frank Auerbachs porträtt.

Tillbaka till toppen

Helene Schjerfbeck: Lärarinnan, detalj (1933)

Helene Schjerfbeck: Lärarinnan, detalj (1933). Finlands Nationalgalleri / Konsetmuseet Ateneum, saml. Kaunisto. Bild: Finlands Nationalgalleri / Hannu Aaltonen

Fängslad av modet

Schjerfbeck blev intresserad av mode när hon studerade i Paris på 1880-talet. Hon fick inspiration till sina personbilder från modets skiftande estetik, förändrade silhuetter och de sminkade ansiktenas vågade färger. Dottern till Schjerfbecks kusin, Dora Estlander, blev konstnärens musa. Med henne kunde hon diskutera mode, och Schjerfbecks brorsson Måns fick sitta modell för flera av Schjerfbecks dandyporträtt. Hon lyckades också återge en materialkänsla i modellernas kläder på ett enastående sätt. Schjerfbeck prenumererade på franska modetidningar också efter att hon hade återvänt till Finland och var speciellt fascinerad av 1920-talets nya pojkflicka, la garçonne.

Tillbaka till toppen

Pressmeddelande

Besöket på Ateneum sommaren 2020

  Ateneum öppnas för allmänheten igen den 2 juni, och vi vill göra ditt museibesök så angenämt och tryggt som möjligt. Under perioden 2.6–2.8 har vi avvikande öppettider. Vi har dessutom utarbetat några direktiv som vi hoppas att alla våra besökare följer. Välkommen och…

Läs mera