Onko kanto taidetta?

Onko kanto taidetta? -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

1950- ja 1960-lukujen taidetta Ateneumin kokoelmista

Ateneumin uusi kokoelmanäyttely esittelee 1950- ja 1960-luvun modernia taidetta museon kolmannessa kerroksessa. Näyttelyn nimi viittaa vuonna 1963 käytyyn taidekeskusteluun, jonka alkusysäyksenä olivat Kain Tapperin abstraktiin ilmaisuun pyrkivät puuveistokset. Asiasta syntyi Ateneumissa paneelikeskustelu, joka sai osakseen runsaasti julkisuutta.

Itse lausahdus ”Onko kanto taidetta?” on tiettävästi kommentti, jonka Ahti Lavonen esitti Laila Pullisen juuripuuveistoksesta.

Kokoelmanäyttelyssä on esillä runsaasti ajan modernia kuvanveistoa sekä maalaustaiteen informalismia ja suomalaista konkretismia. Samalla se luo katsauksen Ateneumin hankintoihin tuolta ajalta ja kuvastaa Ateneumin taidemuseon roolia myös modernin taiteen museona.

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Kupkan taide antaa eväitä uudelle aikakaudelle

  ”Kuka Kupka?” kysyy Ateneumin mainoskampanja keväällä 2019. Saman kysymyksen joutui oletettavasti esittämään myös Guggenheim-museo toisen taiteilijan kohdalla, nimittäin tuodessaan ruotsalaisen Hilma af Klintin näyttelyn New Yorkiin. Näyttelyiden päättyessä toukokuussa 2019 tuskin kummassakaan kaupungissa joudutaan enää toistamaan tätä kysymystä. Suurelle yleisölle tuntemattoman tsekkiläisen taiteilijan, František…

Lue lisää
Instagramissa