Onko kanto taidetta?

Onko kanto taidetta? -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

1950- ja 1960-lukujen taidetta Ateneumin kokoelmista

Ateneumin uusi kokoelmanäyttely esittelee 1950- ja 1960-luvun modernia taidetta museon kolmannessa kerroksessa. Näyttelyn nimi viittaa vuonna 1963 käytyyn taidekeskusteluun, jonka alkusysäyksenä olivat Kain Tapperin abstraktiin ilmaisuun pyrkivät puuveistokset. Asiasta syntyi Ateneumissa paneelikeskustelu, joka sai osakseen runsaasti julkisuutta.

Itse lausahdus ”Onko kanto taidetta?” on tiettävästi kommentti, jonka Ahti Lavonen esitti Laila Pullisen juuripuuveistoksesta.

Kokoelmanäyttelyssä on esillä runsaasti ajan modernia kuvanveistoa sekä maalaustaiteen informalismia ja suomalaista konkretismia. Samalla se luo katsauksen Ateneumin hankintoihin tuolta ajalta ja kuvastaa Ateneumin taidemuseon roolia myös modernin taiteen museona.

Tiedotteet

Apu ja Ateneum aloittavat yhteistyön ja nostavat teemaksi yksinäisyyden

  Suomen suurin viikoittain ilmestyvä ajankohtaismedia Apu ja suomalaisen taiteen koti Ateneum aloittavat laajan yhteistyön. Yhteistyö Ateneumin kanssa alkaa virtuaalisella taidekierroksella, jossa Ateneumin klassikoita katsotaan yksinäisyyden kautta. Tänä vuonna Apu taistelee yksinäisyyttä vastaan. Avun tavoitteena on, että jatkossa nykyistä harvempi tuntisi itsensä yksinäiseksi. Siksi…

Lue lisää