Natalia Goncharova

Natalia Goncharova: Puutarhanhoitoa (1908). Tate. Kuva: © Tate Images.

Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona ja innovaattorina. Näyttely esittelee laajasti taiteilijan tuotantoa vuosisadan neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi, josta esimerkki on kotimaisten taiteilijoiden ohella kesällä 2016 järjestetty Alice Neelin näyttely.

Sijainti: Kolmas kerros

Natalia Goncharova (1881–1962) tunnetaan Venäjän avantgarde-taiteen keskushahmona ja innovaattorina. Näyttely esittelee laajasti taiteilijan tuotantoa vuosisadan neljältä ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Ennen Ateneumia näyttely on esillä Tate Modernissa Lontoossa ja Palazzo Strozzissa Firenzessä. Näyttely jatkaa Ateneumin työtä taiteilijanaisten esiin nostamiseksi, josta esimerkki on kotimaisten taiteilijoiden ohella kesällä 2016 järjestetty Alice Neelin näyttely.

Natalia Goncharova (suom. Gontšarova) sai tunnustusta urallaan jo varhain. Hän julistautui venäläisen avantgarden johtohahmoksi jo ennen muita, sittemmin tunnetuksi nousseita taiteilijakollegoitaan Kazimir Malevichia, Marc Chagallia tai Wassily Kandinskyä, järjestämällä valtavan yksityisnäyttelyn Moskovaan vuonna 1913. Vuonna 1916 hän muutti Ranskaan ja tuli avainhenkilöksi Pariisin kuohuvassa taidekentässä.

Goncharovan mittavaa taiteellista tuotantoa innoittivat niin kansantaide kuin uskonnolliset ikonit. Hänen taiteensa oli myös ristiriitaista: Goncharova saattoi samaan aikaan esiintyä kasvot maalattuna katuperformanssissa Moskovassa ja luoda uskonnollista taidetta vanhojen ikonien inspiroimana. Kuvataiteen lisäksi Goncharova suunnitteli pukuja ja lavasteita Sergei Djaghilevin kuuluisaan Venäläiseen balettiin sekä pukuja muotitaloille Moskovaan ja Pariisiin, oli mukana avantgardistisessa elokuvassa sekä teki kuvituksia kokeellisiin runoihin.

Goncharovan rohkea ja innovatiivinen tuotanto vaikutti aikalaisiinsa ja ylitti 1900-luvulle ominaiset taiteenväliset rajat. Näyttely keskittyy taiteilijan innovatiivisimpaan kauteen 1900-luvun alusta 1920-luvulle, jolloin hän inspiroi yhtä lailla Venäjän kuin Länsi-Euroopan kokeellisia taiteilijoita. Näyttelyssä nähdään yli sata teosta, joihin kuuluu paljon maalauksia, mutta myös kuvituksia, pukuja, lavastusluonnoksia ja balettitaltiointeja. Lähes kaikki näyttelyn teokset nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa.

Näyttelyn pääkuraattoreita ovat Tate Modernin Natalia Sidlina ja Matthew Gale. Toteutuksesta Ateneumissa vastaa intendentti Timo Huusko.

Tutustu näyttelyyn Taten sivuilla

OPASTUKSET

Syvennä vierailua näyttelyyn opastuksella tai näyttelyintrossa – ja saa taiteesta enemmän irti!
Tilaa opastus tai näyttelyintro omalle ryhmällesi

TAPAHTUMAT

Goncharovaa odotellessa -luento to 13.2.2020 klo 17
Haluatko tutustua jo ennakkoon näyttelyn teemoihin ja taiteilijaan? Luennoitsijana näyttelyn kuraattori, intendentti Timo Huusko. Hinta 23/13 €. Lue lisää

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Täysin tuntematon Schjerfbeckin teos on löytynyt

Kesällä 2019 saimme yllättävän yhteydenoton. Yksityisen omistajan seinältä oli löytynyt aito Helene Schjerfbeckin maalaus, jonka olemassaolosta ei oltu aikaisemmin tiedetty. Nyt Tyttö Barösundista (1885–1890) saadaan yleisön nähtäville Maailmalta löysin itseni -näyttelyyn. Uuden teoksen löytyminen on aina mielenkiintoinen tapaus, jota edeltää monen ammattilaisen työ. Royal…

Lue lisää