Mustaa ja valkoista

Mustaa ja valkoista – japanilaisen valokuvataiteen klassikoita -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Japanilaisen valokuvataiteen klassikoita

Ateneumin valokuvanäyttelyiden sarjassa esitellään tänä syksynä toisen maailmansodan jälkeen toimineiden japanilaisten valokuvaajien tuotantoa. Maisemia, kaupunkeja ja ihmisten arkea kuvaavista teoksista välittyvät japanilaisen elämänmuodon perinteet sekä japanilaisessa kulttuurissa tapahtuneet muutokset.

Näyttelyn ovat koonneet Ateneumin museonjohtaja Maija Tanninen-Mattila sekä Kiasman vs. intendentti Pirkko Siitari.

Mustaa ja valkoista. Japanilaisen valokuvataiteen klassikoita -näyttely esittelee 64 teosta kahdeksalta valokuvaajalta. Valokuvauksesta tuli Japanissa suosittu taiteen muoto toisen maailmansodan jälkeen. Tämä liittyy omalta osaltaan maan omaperäiseen visuaaliseen kulttuuriin ja voimakkaaseen graafiseen traditioon, joka ilmenee myös puupiirroksissa ja mustemaalauksissa. Näyttelyn taiteilijat ovat keskeisiä nimiä japanilaisen valokuvataiteen historiassa, ja heidän työllään on ollut suuri merkitys nuoremmille kuvaajasukupolville. Suurin osa esitellään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa

Nämä valokuvaajat ovat eläneet sodan ajan, ja monet teoksista kuvaavat mm. sen fyysisiä ja henkisiä seurauksia sekä sodanjälkeistä vaikeaa jälleenrakennuksen aikaa. Aihetta lähestytään niin maiseman, kehon kuin asetelmien kautta. Useissa teoksissa kuvastuu myös voimakas omaelämäkerrallisuus kuten Shomei Tomatsun (s. 1930) valokuvissa pommituksissa vaurioituneista esineistä. Tadahiko Hayashi (1918–1990) puolestaan kuvasi sodanjälkeistä Tokiota. Myös Kikuji Kawada (s. 1933) käsittelee sodan jälkiä symbolisissa kuvissaan.

Shoji Ueda (1913–2000) sen sijaan kieltäytyi valokuvaamasta sotaa ja käänsi katseen kohti henkilökohtaista. Hänet tunnetaan surrealistisista, lavastetuista perhekuvistaan. Henkilökohtaisuutta ja intiimiyttä on myös Katsuji Fukudan (1899–1991) valokuvissa, joista monet kuvaavat miehen ja naisen välistä suhdetta.

Ihei Kimuralla (1901–1974) oli heti sodan päätyttyä keskeinen rooli valokuvauksen realistisen suunnan perustajana. Hänen tunnetuin kuvasarjansa Akita on syntynyt yhden paikkakunnan elämän dokumentoinnista lähes 40 vuoden aikana. Realismia edusti myös Hiroshi Hamaya (1915–1999), joka kuvasi maanviljelijöiden arkea Japanin syrjäseuduilla. Amerikkalaisen kulttuurin vaikutusta tokiolaisten elämään on puolestaan kuvannut Yutaka Takanashi (s. 1935).

Ateneumin näyttely on toteutettu yhteistyössä Yamaguchi Prefectural Art Museumin kanssa, jonka kokoelmiin kaikki näyttelyn teokset kuuluvat.

Tiedotteet

Ateneumin ystävien juhlanäyttely Sata vuotta ystävyyttä avautuu

  Ateneumin ystävät ry on Suomen vanhin ja suurin museonystäväyhdistys, joka perustettiin vuonna 1919 Ateneumin taidemuseon tukemiseksi. Yhdistyksen satavuotisjuhlan kunniaksi Ateneumin kolmannessa kerroksessa nähdään 15.8.–6.10.2019 yhden salin näyttely Sata vuotta ystävyyttä, joka esittelee ystäväyhdistyksen lahjoittamia ja rahoittamia taidehankintoja. Näyttelyä syventää Ystävien lahjoitukset -luentosarja elo-syyskuussa.…

Lue lisää
Instagramissa