Magnus Enckell

Magnus Enckell: Omakuva (1918). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taidemaalari Magnus Enckell (1870–1925) tunnetaan erityisesti suomalaisen symbolismin edustajana. Suurnäyttely esittelee kultakauden merkittävimpiin kuuluvan taiteilijan tuotannon kattavasti ja tuo hänet esiin kulttuurielämän monipuolisena vaikuttajana.

Pikalinkki: 5 x Magnus Enckell

Sijainti: kolmas kerros

Magnus Enckell kuuluu 1800–1900-lukujen vaihteen Suomen taiteen kultakauden keskeisiin taiteilijoihin, mutta hänen tuotantoaan tunnetaan silti vain osittain. Näyttely tarkastelee Enckelliä monipuolisesti ja esittelee hänen koko tuotantoaan viideltä eri vuosikymmeneltä.

Näyttely ja sen yhteydessä julkaistava kirja valottavat taiteilijan monia puolia. Enckell oli toisaalta radikaali taiteen uudistaja, toisaalta hän taas nojasi sivistyksen traditioihin. Hän oli haaveilija, mutta myös kansainvälinen maailmanmies, näyttelyiden komissaari, Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtaja ja monumentaaliteosten tekijä. Niin musiikki, teatteri kuin kirjallisuus olivat tärkeitä monipuolisesti sivistyneelle taiteilijalle.

Näyttely esittelee paljon ennestään tuntemattomia teoksia, Enckellin laajaa piirustustuotantoa ja luonnoskirjoja sekä valokuvia hänen omasta arkistostaan. Näyttelyssä nähdään Enckellin tuotantoa varhaisista piirustuskoulun opiskeluajan teoksista aina 1920-luvun mytologisiin aiheisiin saakka.

Näyttelyn kuraattoreita ovat Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari, Kansallisgallerian kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperä ja Ateneumin intendentti Anna-Maria von Bonsdorff.

Opastukset ja näyttelyintrot

Tervetuloa Ateneum-saliin avoimille näyttelyintroille torstaisin klo 17 ja sunnuntaisin klo 13.
Katso kaikki avoimet opastukset ja näyttelyintrot

Syvennä vierailua näyttelyyn opastuksella tai näyttelyintrolla – ja saa taiteesta enemmän irti!
Tilaa opastus tai näyttelyintro omalle ryhmällesi

Tapahtumat

Katso kaikki tapahtumat tapahtumakalenterissa

Taidepajat: Inspiroidu Magnus Enckellin tekniikoista
Taidepajojen sarjassa 4.11.2020–16.1.2021 inspiroidutaan Enckellin käyttämistä monenlaisista tekniikoista.
Lue lisää pajoista ja osta paikkasi

La 14.11., su 6.12. ja ti 8.12.2020
Taiteen luona: Kamarimusiikkia Enckellin näyttelyssä
Sibelius-Akatemian yhtyeiden kamarimusiikkikonsertit Magnus Enckellin näyttelyssä.
Lue lisää konserteista

La 14.11.2020 klo 13–16
Ateneum Teema: Magnus Enckell 150 vuotta
Lue lisää tapahtumasta

To 26.11.2020 klo 18
Kuraattoriluento: Riitta Ojanperä
Aiheena Ylösnousemus ja muut monumentaalityöt. Lue lisää tapahtumasta

Näyttelyjulkaisu

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan runsaasti kuvitettu ja asiantuntijoiden artikkeleista koostuva näyttelyluettelo. Kirja julkaistaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja sen toimittavat Hanne Selkokari ja Lene Wahlsten.

Taidemenu

Ateneum-Taidemenu sisältää runsaan menun, joka on suunniteltu Magnus Enckell -näyttelyn innoittamana. Menu sisältää alku- ja pääruoan sekä pääsylipun Ateneumiin, ja on myynnissä alla mainituissa HOK-Elannon ravintoloissa. Nyt myös museokorttia käyttävät on huomioitu! Lue lisää

Katso lyhytelokuva

Magnus Enckell – Heräävä fauni (1914)

Magnus Enckell: Omakuva (1918)

Magnus Enckell: Omakuva (1918). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

5 x Magnus Enckell

Introvertti edelläkävijä

Enckellin taide ihastutti ja kauhistutti aikalaisia. Nuoruuden täysin mustasävyiset poika-aiheiset kuvat uudistivat maalaustaidetta radikaalisti. Myöhemmin hän valitsi toisen äärilaidan ja ryhtyi taiteessaan sateenkaaren värien puolestapuhujaksi. Enckell oli myös taide-elämän monipuolinen vaikuttaja: hän perusti Suomen ensimmäisen itsenäisen taiteilijaryhmän Septemin edustamaan uutta taidesuuntaa. Enckell vei myös Suomen taidetta Pariisin kansainvälisille areenoille.

Takaisin alkuun

Magnus Enckell: Fantasia (1895).

Magnus Enckell: Fantasia (1895). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hallonblad. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Myyteistä ammentava uudistaja

Myytit ja antiikin tarinat kiinnostivat Enckelliä hänen koko uransa ajan. Mytologia oli Enckellille tuttua nuoruudesta lähtien, sillä hänen rovasti-isänsä toimi yliopistolla kreikan kielen dosenttina. Narkissos, Aatami ja Eeva sekä eroottiset bakkantit ja faunit esiintyvät hänen teoksissaan monin tavoin uudelleen tulkittuina. Myös Matkat Ranskaan, Italiaan ja Espanjaan innoittivat Enckelliä syventymään eurooppalaisen kulttuurin aarteisiin aina kirkkotaiteista renessanssin mestareihin asti.

Takaisin alkuun

Magnus Enckell: Kuoleva Adonis (1915)

Magnus Enckell: Kuoleva Adonis (1915). Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö, Helsinki. Kuva: Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö / Matias Uusikylä.

Yksityisten hetkien tallentaja

Magnus Enckell oli taitava muotokuvaaja, joka tallensi maalauksiinsa ihmisten sieluntiloja. Maalauksista välittyy taiteilijan harras paneutuminen malliensa sisäiseen maailmaan. Maalaamalla alastomia ihmisiä Enckell kuvasi ihmisenä olemisen suuria kysymyksiä, tunteita ja ihmisten välisiä kohtaamisia. Enckellin syväluotaavan eroottisen katseen kohteena olivat atleettiset nuoret miesmallit sekä fantasiahahmot, kuten faunit ja bakkantit.

Takaisin alkuun

Magnus Enckell: Poikia rannalla (1910)

Magnus Enckell: Poikia rannalla (1910). Kokoelma Sigurd Frosterus, Amos Rex, Helsinki. Kuva: Amos Rex / Stella Ojala.

Meren ja maisemien ihailija

Enckell viihtyi kesäisin meren äärellä ja teki purjehdusretkiä. Hän työskenteli yhdessä taiteilijaystävineen Suursaarella. Enckellin perhe kokoontui huvilassa Kuorsalossa Haminan edustalla. 1900-luvun alussa uskottiin ulkoilman ja auringonvalon tervehdyttävään vaikutukseen, joka näkyy Enckellin kimmeltävien rantamaisemien tunnelmissa. Myös satamat ja laivat sekä niiden työ ja toimeliaisuus toistuvat taiteilijan maalauksissa. Moni satama-aihe löytyi Helsingistä.

Takaisin alkuun

Magnus Enckell: Taiteilijan työhuone Kilossa (1920). Kokoelma Sigurd Frosterus, Amos Rex, Helsinki. Kuva: Amos Rex, Stella Ojala.

Magnus Enckell: Taiteilijan työhuone Kilossa (1920). Kokoelma Sigurd Frosterus, Amos Rex, Helsinki. Kuva: Amos Rex, Stella Ojala.

Hiljaisten aiheiden arvostaja

Enckell oli haaveilija, joka viihtyi kodin esteettisessä ilmapiirissä. Hänen monien maalaustensa yksinäiset, ikkunasta ulos katsovat henkilöhahmot ilmentävät kaihoa ja haaveellisuutta. Enckellin myöhäisvaiheen lukuisat kuvat kodin lämmöstä korostavat puolestaan intiimiä yksityisyyttä. Taiteilijalle ominainen arvoituksellinen ja melankolinen ilmapiiri korostuu muutamissa teoksissa kuutamon valaisemista puistomaisemista.

Takaisin alkuun

Tiedotteet

Kilpailukutsu: Erasmus-ohjelma 35 vuotta -erikoisrahan suunnittelukilpailu

Valtiovarainministeriön asettama juhlarahalautakunta järjestää suunnittelukilpailun kahden euron erikoisrahan taiteellisen suunnittelun toteutuksesta osana Euroopan komission järjestämää erikoisrahan suunnittelukilpailua. Erikoisrahan aiheena on Erasmus-ohjelma (nykyisin Erasmus+). Erikoisrahalla juhlistetaan Erasmus-ohjelman 35-vuotisjuhlavuotta vuonna 2022. Kilpailuaika päättyy 6. marraskuuta 2020. Erasmus+ on Euroopan unionin koulutuksen, nuorisoalan sekä urheilun ohjelma. Ohjelma…

Lue lisää