Kaarina Kaikkonen

Kaarina Kaikkonen: Valon paino, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Kuvanveistäjä Kaarina Kaikkonen toteutti Ateneumin taidemuseon sisäpihalle tilausteoksen. Tilallisista installaatioistaan tunnettu Kaikkonen käynnisti Ateneumin uuden teossarjan, jossa nykytaiteilijat toteuttavat teoksia museon sisäpihalle. Suomen tunnetuimpiin nykytaiteilijoihin kuuluvan Kaikkosen teokset ovat herättäneet ihastusta niin Suomessa kuin eri puolilla maailmaa. Teos oli nähtävillä ilman museon sisäänpääsymaksua.

Kaikkosen teos Valon paino (Falling Light) käsittelee elämän kannalta aivan keskeistä aihetta eli valoa. Valolla on vahvoja symbolimerkityksiä kautta taiteen historian. Se voidaan liittää paitsi uskontoon ja vuodenaikojen luonnolliseen kiertokulkuun, myös ihmismielen ylä- ja alamäkiin.

Teoksen materiaalina on käytetyt paidat, joita Kaikkonen on kerännyt vapaaehtoisilta lahjoittajilta. Lahjoitetuilla paidoilla on oma erityinen kiertokulkunsa, sillä ne syntyvät uudestaan installaatioiden muuttaessa muotoaan. Myös Ateneumin teoksen paidat ovat eläneet aikaisemman elämän muun muassa Didrichsenin taidemuseon puistossa vuonna 2015 olleessa teoksessa. Kaikkoselle käytetyt paidat ovat erityisen tärkeä materiaali, sillä jokaisen paidan sisällä on ollut sydän.

Kuvanveistäjä Kaarina Kaikkosen (s. 1952) teosten materiaaleina toimivat käytetyt vaatteet. Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat muun muassa miesten pikkutakeista koostettu Tie, joka toteutettiin Helsingin tuomiokirkon portaille kesällä 2000 sekä Elämänpolkuja – Life Paths, joka toteutettiin Helsingin Vanhan kirkkopuiston lähelle kesällä 2011. Viime vuosina Kaikkonen on toteuttanut installaatioita ympäri maailmaa mm. Chilessä, Iso-Britanniassa, Italiassa ja Yhdysvalloissa.

Kaarina Kaikkosen toinen teos, Kasvun henki (Blooming Spirit), oli esillä Ateneumin päädyssä Keskuskadun puoleisessa puistikossa helmikuun alusta toukokuun loppuun 2016. Nämä kaksi teosta ovat itsenäisiä, mutta niillä on yhteys toisiinsa. Ulkona oleva teos kurkotti kohti kevättä, sisällä olevassa installaatiossa on puolestaan häivähdys pimeyttä.

Kaarina Kaikkonen: Kasvun henki, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Kaarina Kaikkonen: Kasvun henki, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

 

 

 

 

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Uuden museonjohtajan tervehdys

Marja Sakari aloitti työnsä Ateneumin museonjohtajana joulukuun 2018 alussa. Ensimmäisessä blogikirjoituksessaan Sakari valottaa ajatuksiaan Ateneumin tulevaisuudesta sekä pohtii, millainen on taiteen merkitys juuri tässä ajassa. Aloittaessani nyt uutena Ateneumin johtajana, olen pohtinut paljon niitä eroja, joita Kiasman ja Ateneumin välillä on. Olen aiemman museourani…

Lue lisää
Instagramissa