Ismo Hölttö

Ismo Hölttö -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Fotografen Ismo Hölttös (f. 1940) fotoutställning på Konstmuseet Ateneum öppnar på våren ett fönster mot Finland och Helsingfors för ett halvt sekel sedan. De svartvita bilderna berättar om en tid då den enkla livsstilen och landsbygdskulturen byttes ut mot den moderna stadens snabba puls. Framför oss breder bilder ut sig med bekanta hus, gårdar och gator från 1960-talets Helsingfors som sprudlar av intensivt liv på många nivåer.

Under denna tid var Ismo Hölttö en ung guldsmed och familjefar. Som aktiv amatörfotograf bar han alltid kameran med sig på sina arbetsresor, på fritiden och under matrasterna. Hölttö trivdes bland vanliga människor och utvecklades snabbt till en person som fångade de exakta ögonblicken.

Han blev samtidigt en av sin tids mest kända och uppskattade fotografer. Senare fortsatte han sin betydelsefulla karriär som fotograf i en egen studio. Konstmuseet Ateneums utställning fokuserar på Hölttös 60-talets produktion. Bilderna väcker starka minnen – ibland vemodiga, men för det mesta trevliga – tusentals detaljer från ett nära förflutet som har fallit i glömska. Doften av en höäng, mönstret på en sommarkjol och dimmiga morgnar i hamnen är sanna och närvarande, här och nu.

HELA TIDSPERIODEN I FOKUS
Ismo Hölttö var en människofotograf. Han har haft en exceptionell förmåga att närma sig människor och att genom deras ögon öppna hela världar. I bilderna på utställningen i Ateneum finns en stor mängd finländare från 1960-talet. Hölttö träffade dem inte bara i trappuppgångar och på byggen i Helsingfors, utan också på sina fotoresor runt om i Finland.

Hölttö är bland annat känd för sina gripande fotografier från landsbygden i Östra Finland där man tydligt kan förnimma den brytning samhället genomgick under denna period. Han hörde också till de första som dokumenterade minoritetsromernas förhållanden i Finland. Genom sina bilder lyfte Hölttö fram ”ett annat Finland”, en sanning som hade hamnat på sidan av utvecklingens huvudfåra.

Även om Hölttös bilder är tagna för flera tiotals år sedan riktar sig utställningens egen tid på framtiden. Det handlar om överlevnad och om att bygga nytt – med värme och ömhet.

Kurator för utställningen är Riitta Raatikainen.

Konstnären har fått understöd av Kone stiftelse och Patricia Seppäläs stiftelse.

Pressmeddelande

Ateneums vinter 2019–2020 fokuserar på Helene Schjerfbecks resor och konstnärernas Ruovesi

Ateneums program vintern 2019–2020 har ändrats. På Ateneums tredje våning visas 22.11.2019–26.1.2020 utställningarna Resorna ledde till mig själv – Helene Schjerfbeck och Konstnärernas Ruovesi. Utställningarna förenas av platsens betydelse för konstnärernas produktion. Avvikelsen från tidigare angett program är att utställningen Iconic Works flyttas till…

Läs mera
På Instagram