Ismo Hölttö

Ismo Hölttö -näyttely. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Valokuvaaja Ismo Höltön (s. 1940) valokuvanäyttely avaa Ateneumin taidemuseon keväässä näkymän puolen vuosisadan takaiseen Suomeen ja Helsinkiin. Mustavalkoiset kuvat kertovat ajasta, jolloin yksinkertainen elämäntapa ja maaseutukulttuuri vaihtuivat modernin kaupungin nopeaan sykkeeseen. Kuvat levittävät eteemme 1960-luvun Helsingin tutut talot, pihat ja kadut, joilla pulppuaa kiihkeä, monikerroksinen elämä.

Ismo Hölttö oli tuolloin nuori kultaseppä ja perheenisä. Aktiivisena valokuvauksen harrastajana hän piti kameran aina mukana työmatkoillaan, vapaaaikanaan ja ruokatunneillaan. Hölttö viihtyi tavallisten ihmisten parissa ja kehittyi nopeasti tarkaksi hetkien tallentajaksi. Samalla hänestä tuli yksi aikansa tunnetuimmista ja arvostetuimmista kuvaajista. Myöhemmin hän teki merkittävän valokuvaajan työuran omassa studiossaan.

Ateneumin taidemuseon näyttely keskittyy Höltön 60-luvun tuotantoon. Kuvat herättävät voimakkaita muistoja – joskus haikeita, mutta enimmäkseen hauskoja – lähimenneisyyden tuhansista piiloon painuneista yksityiskohdista. Heinäpellon tuoksu, kesähameen kuosi ja sataman sumuiset aamut ovat totta ja läsnä, tässä ja nyt.

KATSEESSA KOKO AIKAKAUSI
Ismo Hölttö on ihmisten kuvaaja. Hänellä on ollut poikkeuksellinen kyky lähestyä ihmisiä ja avata heidän katseensa kautta kokonaisia maailmoja. Ateneumin näyttelyn kuvissa on läsnä suuri joukko 1960-luvun suomalaisia. Hölttö kohtasi heitä paitsi kotikaupunkinsa Helsingin rappukäytävissä ja työmailla, myös kuvausmatkoillaan eri puolilla Suomea.

Hölttö tunnetaan muun muassa vaikuttavista Itä-Suomen maaseudulla ottamistaan valokuvista, joista voi selvästi aistia aikakauden yhteiskunnallisen murroksen. Hän oli myös ensimmäisiä Suomen romanivähemmistön olojen dokumentoijia. Kuvillaan Hölttö nosti esiin ”toista Suomea”, kehityksen valtavirrasta syrjään jäänyttä todellisuutta.

Vaikka Höltön kuvat ovat peräisin vuosikymmenten takaa, näyttelyn oma aika suuntautuu tulevaisuuteen. Se kertoo selviytymisestä ja uuden rakentamisesta – lämmöllä ja hellyydellä.

Näyttelyn kuraattorina toimii Riitta Raatikainen.

Taiteilijaa ovat tukeneet Koneen säätiö ja Patricia Seppälän säätiö.

Näyttely oli esillä Vaasassa Kuntsin modernin taiteen museossa 17.10.2015–24.1.2016.

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Uuden museonjohtajan tervehdys

Marja Sakari aloitti työnsä Ateneumin museonjohtajana joulukuun 2018 alussa. Ensimmäisessä blogikirjoituksessaan Sakari valottaa ajatuksiaan Ateneumin tulevaisuudesta sekä pohtii, millainen on taiteen merkitys juuri tässä ajassa. Aloittaessani nyt uutena Ateneumin johtajana, olen pohtinut paljon niitä eroja, joita Kiasman ja Ateneumin välillä on. Olen aiemman museourani…

Lue lisää
Instagramissa