Henri Cartier-Bresson

“För mig är fotografin att ställa huvud, hjärta och öga på rad längs samma synlinje. Det är en livsstil.”

Biografi (1908–2004)

TIDIGA ÅR
1908: Föds den 22 augusti i Chanteloup, departementet Seine-et-Marne. Går i skola i Lycée Condorcet i Paris.
1926: Konststudier under ledning av André Lhote. Tar sina första fotografier.
1930: Tillbringar nästan ett år på Elfenbenskusten.
1931: Hittar Martin Munkacs fotografi i konsttidningen Arts et Métiers Graphiques och beslutar sig för att gå in för fotografi.

DE FÖRSTA FOTOFÖRSÖKEN
1932
: Köper sin första Leica och reser omkring i Europa med sina vänner Leonor Fini och Pieyre de Mandiargues. De första bilderna publiceras i tidskrifterna Voilà och Photographies.
1933: Första utställningen i Julien Levys galleri i New York. Fotografierna visas senare i Ateneo Club i Madrid.
1934: Reser till Mexiko tillsammans med en etnografisk forskningsgrupp. Projektet misslyckas, men Cartier-Bresson bestämmer sig för att stanna i landet.

FILMER
1935
: Utställning tillsammans med Manuel Álvarez Bravo i Palacio de Bellas Artes i Mexiko och en månad senare i Julien Levys galleri tillsammans med Walker Evans och Manuel Álvares Bravo. Bor en tid i USA där han börjar göra film med Paul Strand och Nykino-gruppen.
1936: Arbetar som Jean Renoirs andra assistent i filmerna Une partie de campagne och La vie est à nous.
1937: Regisserar två dokumentärfilmer; den ena, Victoire de la vie, skildrar sjukvården i Spaniens andra republik, och den andra, With the Abraham Lincoln Brigade handlar om amerikanska soldater i andra världskriget. En fotorapport över kröningen av Englands kung George VI publiceras i tidningen Ce soir.
1938: Regisserar dokumentärfilmen L’Espagne vivra om spanska inbördeskriget på uppdrag av den spanska organisationen Secours Populaire.
1939: Verkar tillsammans med Jacques Becker och André Zvoboda som assistent i Jean Renoirs film La Régle du jeu (Spelets regler).

KRIGSTID
1940: Ansluter sig till 3:e franska arméns film- och fotografienhet. Tillfångatas av tyskarna den 23 juni.
1943: Lyckas efter två misslyckade försök fly i februari 1943. Arbetar för den hemliga organisationen MNPGD som grundats för att hjälpa fångar och personer som lyckats fly.
1944: Tar porträttbilder av författare och konstnärer för Editions Braun (Henri Matisse, Pablo Picasso, Georges Braque, Pierre Bonnard, Paul Claudel, Georges Rouault).
1945: Regisserar dokumentärfilmen Le Retour som handlar om krigsfångarnas och de politiska fångarnas återkomst till hemlandet.

YRKESFOTOGRAFEN
1946–47: Bor i över ett år i USA. Reser enligt Harper’s Bazaars önskemål några månader tillsammans med John Malcom Brinnin och fotograferar konstnärer och författare.
1947: Utställningen Photographs by Henri Cartier-Bresson i Museum of Modern Art i New York. Grundar fotobyrån Magnum Photos med Robert Capa, David Seymour (Chim), William Vandivert och George Rodger.
1948–50: Tillbringar tre år i Östasien. Fotograferar Gandhis död i Indien, Kuomintangs sista och Folkrepublikens första halvår i Kina samt Indonesiens frigörelse. Fotografierna publiceras överallt i världen.
1952: Första boken, Images à la Sauvette med pärmbild av Matisse publiceras av Tériad.
Första utställningen i Storbritannien, Photographs by Henri Cartier-Bresson, i Institute of Contemporary Art i London.
1953: Semesterresa genom Europa.
1954: Robert Delpire publicerar Les Danses à Bali och D’une Chine à l’autre vilket blir början på ett långvarigt samarbete med förlaget. Cartier-Bresson är den första fotograf som får tillstånd att resa i Sovjetunionen efter kalla krigets början.
1955: Första utställningen i Frankrike i Pavillon de Marsan i Louvren. Tériade publicerar boken Les Européens (pärmbild av Miró).
1958: Återvänder till Kina för tre månader i samband med folkrepubliken Kinas tioårsjubileum.
1961: Gör en porträttserie för tidskriften Queen.
1963: Reser till Mexiko för andra gången. Reser till Kuba på uppdrag av Life Magazine.
1965: Reser flera månader omkring i Japan.
1966: Återvänder till Indien.
1967: IBM beställer verket Man and Machine vilket resulterar i en utställning och en bok.
1968–69: Reser under ett år omkring i Frankrike på uppdrag av Reader’s Digest. Boken Vive la France ges ut i samband med utställningen En France i Grand Palais 1970.
1970–71: Regisserar två dokumentärfilmer för CBS News i USA: Southern Exposures och Impressions de Californie.
1972–73: Andra resan till Sovjetunionen.

TILLBAKA TILL TECKNANDET
1974
: Säger upp sitt arbetsavtal med Magnum Photos men låter fortsättningsvis fotobyrån sköta hans arkiv. Koncentrerar sig på att teckna.
1975: Första teckningsutställningen i Carlton Gallery i New York.
1987: Utställningen The Early Work i Museum of Modern Art i New York.
1988: Centre National de la Photographie firar konstnärens 80-årsdag. HCB-priset instiftas.
2000: Planerar att grunda Henri Cartier-Bressons stiftelse tillsammans med sin hustru Martine Franck och dotter Mélanie. Avsikten är att skapa ett fast hem för sina fotosamlingar och en utställningslokal för andra konstnärer.
2002: Franska staten fastställer att Henri Cartier-Bressons stiftelse är en allmännyttig institution.
2003: Henri Cartier-Bressons stiftelse har vernissage i Paris. En retrospektiv utställning De qui s’agit-il? i Bibliothéque nationale de France.
2004: Henri Cartier-Bresson avlider stilla i Montjustin i Provence den 3 augusti.

Pressmeddelande

Magnus Enckells utställning till Ateneum – 150 år sedan den mångsidiga konstnärens födelse

  På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 23.10.2020–14.2.2021 en stor utställning av målaren Magnus Enckells (1870–1925) konst. Utställningen presenterar ett täckande urval ur en av guldålderns mest betydelsefulla konstnärers produktion och lyfter fram honom som en mångsidig opinionsbildare inom kulturlivet. Ateneum firar konstnärens 150-årsdag…

Läs mera