Henri Cartier-Bresson

Efter en resa i Indonesien 1949 återvände Henri Cartier-Bresson med en fotografisk rapport som snart blev berömd.

Bali, Indonesien

Efter en resa i Indonesien 1949 återvände Henri Cartier-Bresson med en fotografisk rapport som snart blev berömd. Den handlade om balinesisk teater – en kombination av dans, sång och pantomim. Hans fotografier återger den utsökta elegansen och finessen i aktörernas dräkter och smycken, precisionen i deras rörelser, uttrycksfullheten. Medan Cartier-Bresson fångar föreställningens hela dramatiska intensitet där det finstämda möter våld och raseri, kan man samtidigt i hans bilder också se den andlighet som genomsyrar denna synnerligen populära teaterform.

Pressmeddelande

Magnus Enckells utställning till Ateneum – 150 år sedan den mångsidiga konstnärens födelse

  På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 23.10.2020–14.2.2021 en stor utställning av målaren Magnus Enckells (1870–1925) konst. Utställningen presenterar ett täckande urval ur en av guldålderns mest betydelsefulla konstnärers produktion och lyfter fram honom som en mångsidig opinionsbildare inom kulturlivet. Ateneum firar konstnärens 150-årsdag…

Läs mera