Henri Cartier-Bresson

© Ateneumin taidemuseo. Kuva: Ville Malja

Amerikka

Yhdysvallat on yksi monien dramaattisuutta tavoittelevien valokuvaajien lempiaiheista. Cartier-Bresson kuvasi Amerikkaa vuodesta 1946 aina 1970-luvun lopulle, ja hänen näkemyksensä maasta poikkeaa huomattavasti tavanomaisesta. Hän jätti kuvaamatta aavat preeriat ja kaupunkien pilvenpiirtäjät ja keskittyi niiden sijaan ihmisiin, yksilöiden välisiin kohtaamisiin ja kokemuksiin. Hänen visionsa Amerikasta rakentui ihmisten arkisten eleiden ja askareiden varaan.

Cartier-Bresson kuvasi niin New Yorkin keskustan äveriäiden alueiden väkeä ja Keskilännen maanviljely-yhteisöjä kuin Etelä-Carolinan slummien mustaihoisia asukkaita. Hänen valokuvistaan rakentuu amerikkalaisen elämänmenon kronikka nähtynä aiheestaan yllättyneen, kriittisen, huvittuneen ja lumoutuneen eurooppalaisen valokuvaajan silmin.

Museonjohtajan blogi

Marja Sakarin blogi: Kopiointia, lainaamista vai omimista?

  Koronavirus on hallinnut uutisiamme maaliskuun puolivälistä lähtien. Oli iloinen – ja turruttavasta uutisvirrasta herättävä – yllätys nähdä kesäkuisessa uutislähetyksessä tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososen yllä von Wrightin veljesten maalauksiin perustuvan malliston kukkamekko. Makia Clothingin mekon kuosi perustuu Magnus von Wrightin pieneen yksityiskokoelmaan kuuluvaan…

Lue lisää