Henri Cartier-Bresson

© Ateneumin taidemuseo. Kuva: Ville Malja

Ateneumin syksyä valaisee kirkas tähti Ranskasta. Valokuvajournalismin isäksikin luonnehdittu Henri Cartier-Bresson (1908–2004) oli viime vuosisadan merkittävimpiä valokuvaajia ja yksi kansainvälisen Magnum Photos -kuvatoimiston perustajista.

Henri Cartier-Bresson oli silminnäkijänä todistamassa ja taltioimassa niin Espanjan sisällissodan kauhuja kuin toisen maailmansodan keskitysleirien vankien vapauttamista. Cartier-Bresson oli Kiinassa, kun Mao Tse Tung marssi Pekingiin ja kuvasi Intiassa Mahatma Gandhin vain muutama tunti ennen tämän salamurhaa. Hänen valokuvansa ovat muokanneet jo useiden sukupolvien kuvaa maailmanhistorian merkkipaaluista.

Henri Cartier-Bressonille valokuvaus oli keino kertoa tarinoita elämästä, vangita filmille merkityksellisiä, yllätyksellisiä ja ratkaisevia hetkiä. Hänelle tärkeää kuvaamisessa oli täydellinen ja tarkka ajoitus. Kuvaajan tuli olla jatkuvasti valppaana. Kamera oli hänelle kuin luonnoskirja, intuition ja spontaaniuden työkalu. Nuoruuden taideopinnot ja yhteydet surrealistipiireihin näkyvät Cartier-Bressonin dokumentaarisessakin tuotannossa: ”Surrealismilla on ollut syvällinen vaikutus minuun. Olen koko ikäni tehnyt kaikkeni ollakseni koskaan pettämättä sitä” (Henri Cartier-Bresson, Album de l’Exposition, 2013: 23).

Cartier-Bressonin retrospektiivinen näyttely sisältää lähes 300 valokuvaa taiteilijan pitkän uran ajalta. Mukana on myös arkistomateriaalia sekä elävää kuvaa, jotka täydentävät kansainvälisen valokuvataiteen klassikon tarinaa.

Näyttely järjestetään yhteistyössä Magnum Photos -kuvatoimiston ja Fondation HCB:n kanssa.

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Kupkan taide antaa eväitä uudelle aikakaudelle

  ”Kuka Kupka?” kysyy Ateneumin mainoskampanja keväällä 2019. Saman kysymyksen joutui oletettavasti esittämään myös Guggenheim-museo toisen taiteilijan kohdalla, nimittäin tuodessaan ruotsalaisen Hilma af Klintin näyttelyn New Yorkiin. Näyttelyiden päättyessä toukokuussa 2019 tuskin kummassakaan kaupungissa joudutaan enää toistamaan tätä kysymystä. Suurelle yleisölle tuntemattoman tsekkiläisen taiteilijan, František…

Lue lisää
Instagramissa