Helene Schjerfbeck

Helene Schjerfbeck: Mustataustainen omakuva, detalji (1915). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Hallonblad. Kuva: Kansallisgalleria/Yehia Eweis.

20.7.–27.10.2019
Royal Academy of Arts, Lontoo

Lontoon Kuninkaallisessa taideakatemiassa (Royal Academy of Arts) nähdään Helene Schjerfbeckin taiteen näyttely heinäkuusta lokakuuhun 2019. Ateneumin taidemuseon kanssa yhteistyössä järjestettävä näyttely on ensimmäinen kattava katsaus taiteilijan tuotantoon Isossa-Britanniassa.

Helene Schjerfbeck (1862–1946) on yksi tunnetuimmista suomalaisista taiteilijoista. Pitkän ja tuotteliaan uransa aikana hän siirtyi Pariisin salongissa esitetyistä naturalistisista teoksista yksinkertaistettuun moderniin maalaukseen. Näyttely esittelee Schjerfbeckin koko uran sen alkuvaiheen perinteisistä esittämisen tavoista kohti abstraktia hipovaan kuvakieleen, jossa maalaamisen materiaalisuus korostuu.

Schjerfbeckin yli 60 teosta käsittävän näyttelyn esittelypaikkana on Royal Academyn uusi, toukokuussa 2018 avattu Gabrielle Jungels-Winkler -galleria. Esiteltävien teosten joukossa on henkilökuvia, asetelmia, maisemakuvia sekä vaikuttavien omakuvien sarja, joissa erityisesti näkyy hänen taiteessaan tapahtunut siirtymä pelkistettyyn muotokieleen. Royal Academyssä on esillä Schjerfbeckin keskeisiä teoksia, kuten Toipilas (1888), jonka hän maalasi St. Ivesin taiteilijayhteisössä Cornwallissa.

Näyttelyn ovat kuratoineet Tate-museon entinen kokoelmajohtaja Jeremy Lewison, Ateneumin intendentti Anna-Maria von Bonsdorff sekä Royal Academyn amanuenssi Sarah Lea.

Tutustu näyttelyyn Royal Academyn sivuilla

Tiedotteet

Apu ja Ateneum aloittavat yhteistyön ja nostavat teemaksi yksinäisyyden

  Suomen suurin viikoittain ilmestyvä ajankohtaismedia Apu ja suomalaisen taiteen koti Ateneum aloittavat laajan yhteistyön. Yhteistyö Ateneumin kanssa alkaa virtuaalisella taidekierroksella, jossa Ateneumin klassikoita katsotaan yksinäisyyden kautta. Tänä vuonna Apu taistelee yksinäisyyttä vastaan. Avun tavoitteena on, että jatkossa nykyistä harvempi tuntisi itsensä yksinäiseksi. Siksi…

Lue lisää