Adel Abidin: History Wipes

Adel Abidin: Arkisto, 2018. Taiteilijan omistuksessa. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

History Wipes esittelee nykytaiteilija Adel Abidinin (s. 1973, Bagdad, Irak) uusia ja viime vuosien aikana syntyneitä videoinstallaatioita ja veistoksia. Kansainvälisesti tunnustetun taiteilijan teokset käsittelevät historiamme kipupisteitä ja ihmisenä olemista yhä epävakaammaksi muuttuvassa maailmassa.

History Wipes haastaa meidät katsomaan, mitä ympärillämme tapahtuu juuri nyt – ja mitä on tapahtunut viime vuosikymmenten ja -satojen aikana. Näyttely käsittelee epämukavia asioita, jotka mielellämme suljemme pois mielestämme. Aiheina ovat muun muassa etninen puhdistus, sota, pakolaisuus ja valtakoneistojen harjoittama manipulointi. Taiteilijaa kiinnostaa, mikä pyyhitään pois näkyvistä: mitä pyritään häivyttämään ja mistä vaietaan.

Yhteensä 11 teosta nähdään eri puolilla museota pääportaikossa sekä toisen ja kolmannen kerroksen näyttelysaleissa. Monet näyttelyn uusista teoksista ovat syntyneet vuorovaikutuksessa museon arkkitehtuurin kanssa. Ateneum on yksi maamme keskeisimmistä muistiorganisaatioista, ja se on muovannut kuvaamme suomalaisuudesta ja yhteisestä historiastamme jo vuodesta 1888 lähtien. Identiteettiin ja muistamiseen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä myös Adel Abidinin taiteessa.

Ateneumin tuottaman näyttelyn ovat kuratoineet Ateneumin taidemuseon johtaja, FT Susanna Pettersson ja intendentti Sointu Fritze. Samanaikaisesti Abidinin näyttelyn kanssa Suomen taiteen tarina –näyttelyssä esitetään erikoistutkija Erkki Anttosen kuratoima valikoima Henry Ericssonin (1898–1933) teoksia, jotka kuvaavat Suomen sisällissotaa.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy kirja Adel Abidin – History Wipes, jonka on kirjoittanut Susanna Pettersson. Kustannusosakeyhtiö Parvsin julkaisema kirja esittelee Abidinin uusia ja vanhempia teoksia.

Adel Abidin asuu ja työskentelee sekä Helsingissä että Ammanissa, Jordaniassa. Abidinin työskentelyä leimaa voimakas yhteiskunnallinen eetos. Hän käsittelee taiteessaan vaikeita aiheita usein kepeän huumorin ja sarkasmin keinoin. Silti teokset ovat syvällisiä, vakavia ja jopa synkkiä.

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK ja Qatar Museums (QM) ovat tukeneet Puhdistus-teoksen tuotantoa.

History Wipes -teosta ei suositella lapsille

Kolmannen kerroksen salissa 33 esillä oleva videoteos History Wipes sisältää kohtauksia, jotka voivat järkyttää. Teosta ei suositella lapsille. Muiden näyttelyssä esillä olevien teosten osalta niiden mahdollinen järkyttävyys ei perustu visuaaliseen kuvastoon, vaan asiayhteys selviää vasta lukemalla teosta kuvaavan tekstin.

Lue lisää taiteilijasta

Adel Abidin on Ateneumin helmikuun kuukauden vieras. Lue haastattelu!

Taiteilijan verkkosivut: www.adelabidin.com

Näyttelyyn liittyviä tapahtumia

Ke 21.3. klo 18–19.30 ATENEUM LIVE – TALK SHOW
Ateneum Bistro. Eläviä kohtaamisia Baba Lybeckin johdolla kerran kuussa: sanoja, sävyjä ja ajatuksia, itkua ja naurua sekä rohkeita väittelyitä. Aihe liittyy Adel Abidinin näyttelyyn. Vapaa pääsy. 

Ke 28.3. klo 10–20 TAIDETTA MEILLE! NUORTEN JA OPISKELIJOIDEN ILMAISPÄIVÄ
Vapaa pääsy opiskelijakortilla sekä alle 25-vuotiaille. Adel Abidin esittelee näyttelynsä englanniksi klo 16. Lisäksi Ajatus näkyväksi -pinssipaja Ateneumin sisäpihalla klo 15–18.

Ke 28.3. klo 18.00–19.30 HISTORY WIPES? -PANEELIKESKUSTELU
Ateneum-sali. Paneelikeskustelu identiteetistä, vallasta ja kulttuurista. Näyttelystä keskustelemassa taiteilija Adel Abidin, Ateneumin museonjohtaja Susanna Pettersson, Sitran ennakointiasiantuntija Mikko Dufva sekä Helsingin kuvataidelukion nuoria. Suomeksi ja englanniksi.

AVOIMET OPASTUKSET NÄYTTELYYN
Suomeksi torstaisin klo 18 ja sunnuntaisin klo 13 | Ruotsiksi su 1.4. klo 14 | Englanniksi su 8.4. sekä su 22.4. klo 12 | Venäjäksi su 8.4. klo 14

Museonjohtajan blogi

Marja Sakari: Uuden museonjohtajan tervehdys

Marja Sakari aloitti työnsä Ateneumin museonjohtajana joulukuun 2018 alussa. Ensimmäisessä blogikirjoituksessaan Sakari valottaa ajatuksiaan Ateneumin tulevaisuudesta sekä pohtii, millainen on taiteen merkitys juuri tässä ajassa. Aloittaessani nyt uutena Ateneumin johtajana, olen pohtinut paljon niitä eroja, joita Kiasman ja Ateneumin välillä on. Olen aiemman museourani…

Lue lisää
Instagramissa