Анри Картье-Брессон

Biografia (1908–2004)

Henri Cartier-Bresson, ratkaisevan hetken mestari

Ranskalainen Henri Cartier-Bresson (1908-2004) oli yksi vuosisatansa tärkeimmistä valokuvaajista. Hän matkusti vuosikymmenten ajan ympäri maailmaa ja taltioi historian käännekohdat valokuviksi.

Kuvien tarkka sommittelu ja taitava ajoitus tekivät hänet tunnetuksi ns. ratkaisevan hetken mestarina. Cartier-Bressonin valokuvissa hetkeen kiinnittyvän dokumentin takaa avautuu kuitenkin syviä tulkinnan kerroksia, jotka tekevät niistä ajattomia ja yleisinhimillisesti koskettavia.

Tie ammattimaiseksi valokuvaajaksi

Henri Cartier-Bresson syntyi 1908 Chanteloupissa Pariisin itäpuolella ja kasvoi hyvin toimeen tulevassa porvarisperheessä. Hän opiskeli maalaustaidetta, kunnes keskittyi 1930-luvun alussa valokuvaukseen. Surrealismin vaikutus näkyy selkeästi etenkin hänen varhaisissa valokuvissaan.

Cartier-Bresson hankki uransa alussa vasta markkinoille tulleen, pientä filmikokoa käyttäneen Leica-kameran, joka säilyi hänen työvälineenään koko elämän ajan. Pieni ja kevyt kamera vapautti valokuvaajan liikkumaan nopeasti tilanteesta toiseen. Cartier-Bresson luotti vallitsevaan valoon ja pyrki luomaan kuvansa mahdollisimman pitkälle valmiiksi jo kuvaushetkellä.

1930-luvulla Cartier-Bresson matkusti eri puolilla maailmaa, mm. Euroopassa, Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa, samalla kun hän vakiinnutti nopeasti asemansa modernin valokuvan keskeisenä suunnannäyttäjänä. Vuosikymmenen lopulla hän työskenteli ohjaaja Jean Renoirin elokuvaryhmissä ja kuvasi ensimmäiset omat dokumenttifilminsä Espanjan sisällissodasta.

Vuosisadan silminnäkijä

Toisen maailmansodan alettua Saksa miehitti Ranskan, ja Henri Cartier-Bresson vangittiin vuonna 1940. Parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen hän onnistui pakenemaan 1943, ja oli todistamassa sekä Pariisin vapautumista että vanki- ja keskitysleirien loppuvaiheita.

Sodan jälkeen Cartier-Bresson työskenteli pitkiä aikoja muun muassa Yhdysvalloissa ja Kaukoidässä. Intiassa hän valokuvasi Gandhia juuri ennen tämän salamurhaa, Kiinassa hän dokumentoi kommunistien valtaannousua, Indonesiassa hän seurasi maan itsenäistymistä.

Vuonna 1947 Cartier-Bresson perusti Robert Capan ja kolmen muun kumppaninsa kanssa kuvatoimisto Magnum Photosin. Kuvalehdistön kulta-aikaan Cartier-Bressonin valokuvat levisivät painettuina ympäri maailmaa.

1950-luvulla Cartier-Bresson pääsi valokuvaamaan Neuvostoliitossa, joka oli kylmän sodan myötä sulkeutunut rautaesiripun taakse. Hän julkaisi myös ensimmäisen kirjansa ” The Decisive Moment”. Matkustaminen jatkui edelleen seuraavalla vuosikymmenellä, jolloin

Berliinin muuri rakennettiin ja Kuuban kriisi kärjisti suurvaltojen välejä. 1960-luvun lopulla Cartier-Bresson valokuvasi määrätietoisesti myös kotimaataan Ranskaa.

Henri Cartier-Bressonin perintö

Vähitellen Cartier-Bresson vähensi valokuvaamista ja keskittyi 1970-luvulla uudelleen piirtämiseen. Valokuvaajana hänen merkityksensä ja maineensa kuitenkin kasvoi suurten näyttelyjen ja kirjaprojektien myötä.

Cartier-Bresson oli koko elämänsä ajan sekä kameraa välineenään käyttävä kuvataiteilija että modernismista vaikutteita ammentava valokuvaaja. Hänen työnsä oli keskeistä, kun valokuvaus vähitellen vakiinnutti paikkansa visuaalisena taiteena.

Vuonna 2003 Cartier-Bresson perusti puolisonsa, valokuvaaja Martine Franckin, ja tyttärensä Mélanien kanssa säätiön, joka huolehtii Cartier-Bressonin elämäntyön säilyttämisestä ja esilläpitämisestä. Säätiö on yhteistyökumppanina mukana myös Ateneumissa nähtävässä näyttelyssä.

Henri Cartier-Bresson kuoli 95-vuotiaana kotonaan Provencessa elokuussa 2004.

VARHAISET VUODET

1908: Syntyy 22. elokuuta Chanteloupissa Seine-et-Marnen departementissa. Käy koulua Lycée Condorcet’ssa Pariisissa.
1926: Taideopintoja André Lhoten johdolla. Ottaa ensimmäiset valokuvansa.
1930: Viettää lähes vuoden Norsunluurannikolla.
1931: Löytää Martin Munkacsin valokuvan Arts et Métiers Graphiques -taidelehdestä ja päättää keskittyä valokuvaukseen.

ENSIMMÄISET VALOKUVAKOKEILUT

1932: Ostaa ensimmäisen Leicansa ja matkustaa ympäri Eurooppaa ystäviensä Leonor Finin ja Pieyre de Mandiarguesin kanssa. Ensimmäiset julkaistut kuvat Voilà- ja Photographies-lehdissä.
1933: Ensimmäinen näyttely Julien Levyn galleriassa New Yorkissa. Valokuvat ovat myöhemmin esillä Ateneo Clubilla Madridissa.
1934: Matkustaa Meksikoon etnografisen tutkimusryhmän mukana. Projekti epäonnistuu, mutta Cartier-Bresson päättää jäädä maahan.

ELOKUVIA

1935: Näyttely Manuel Álvarez Bravon kanssa Palacio de Bellas Artesissa Meksikossa ja kuukautta myöhemmin Julien Levyn galleriassa Walker Evansin ja Manuel Álvarez Bravon kanssa. Asuu jonkin aikaa Yhdysvalloissa, missä alkaa tehdä elokuvia Paul Strandin ja Nykino-ryhmän kanssa.
1936: Toimii Jean Renoirin kakkosassistenttina elokuvissa Une partie de campagne (Virta) ja La vie est à nous.
1937: Ohjaa kaksi dokumenttielokuvaa; Espanjan toisen tasavallan sairaanhoitoa käsittelevän Victoire de la vie ja toisessa maailmansodassa taistelleita amerikkalaissotilaita käsittelevän With the Abraham Lincoln Brigade. Valokuvaraportti Englannin Yrjö VI:n kruunajaisista julkaistaan Ce Soir -sanomalehdessä.
1938: Ohjaa Espanjan Secours Populaire -järjestön pyynnöstä dokumenttielokuvan Espanjan sisällissodasta, L’Espagne vivra.
1939: Toimii Jacques Beckerin ja André Zvobodan rinnalla assistenttina Jean Renoirin elokuvassa La Règle du jeu (Pelin säännöt).

SOTA-AIKA

1940: Liittyy Ranskan 3. armeijan elokuva- ja valokuvayksikköön. Joutuu saksalaisten vangiksi 23. kesäkuuta.
1943: Kahden epäonnistuneen yrityksen jälkeen onnistuu pakenemaan helmikuussa 1943. Työskentelee vankien ja karanneiden auttamiseksi perustetussa salaisessa MNPGD-järjestössä.
1944: Ottaa Editions Braunille muotokuvia kirjailijoista ja taiteilijoista (Henri Matisse, Pablo Picasso, Georges Braque, Pierre Bonnard, Paul Claudel, Georges Rouault).
1945: Ohjaa dokumenttielokuvan Le Retour (Paluu) sotavankien ja poliittisten vankien palauttamisesta kotimaahan.

AMMATTIVALOKUVAAJA

1946–47: Asuu yli vuoden ajan Yhdysvalloissa. Harper’s Bazaarin pyynnöstä matkustaa joidenkin kuukausien ajan John Malcolm Brinninin kanssa kuvaamassa taiteilijoita ja kirjailijoita.
1947: Näyttely Photographs by Henri Cartier-Bresson New Yorkin Museum of Modern Artissa. Perustaa Magnum Photos -valokuvatoimiston Robert Capan, David Seymourin (Chim), William Vandivertin ja George Rodgerin kanssa.
1948–50: Viettää Itä-Aasiassa kolme vuotta, jona aikana kuvaa Intiassa Gandhin kuoleman, Kiinassa Kuomintangin viimeiset puoli vuotta ja kansantasavallan ensimmäiset puoli vuotta sekä Indonesian itsenäistymisen. Valokuvia julkaistaan kaikkialla maailmassa.
1952: Ensimmäinen kirja, Images à la Sauvette, jonka kannen kuvittaa Matisse, ilmestyy Tériaden julkaisemana.
Ensimmäinen näyttely Britanniassa, Photographs by Henri Cartier-Bresson, Lontoon Institute of Contemporary Artsissa.
1953: Lomamatka halki Euroopan.
1954: Robert Delpire kustantaa kirjat Les Danses à Bali ja D’une Chine à l’autre, mikä merkitsee alkua pitkälle yhteistyölle kustantamon kanssa. Cartier-Bresson on ensimmäinen valokuvaaja, joka pääsee Neuvostoliittoon kylmän sodan alkamisen jälkeen.
1955: Ensimmäinen näyttely Ranskassa Louvren Pavillon de Marsanissa. Tériade julkaisee kirjan Les Européens (kansikuvan tekee Miró).
1958: Palaa Kiinaan kolmeksi kuukaudeksi Kiinan kansantasavallan kymmenvuotisjuhlan yhteydessä.
1961: Toteuttaa muotokuvasarjan Queen-lehdelle.
1963: Matkustaa Meksikoon toiseen kertaan. Matkustaa Kuubaan Life Magazinen toimeksiannosta.
1965: Matkustaa useita kuukausia Japanissa.
1966: Palaa Intiaan.
1967: IBM tilaa teoksen Man and Machine. Projektin tuloksena syntyy näyttely ja kirja.
1968–69: Matkustelee vuoden ajan Ranskassa Reader’s Digestin toimeksiannosta ja julkaisee kirjan Vive la France, joka ilmestyy Grand Palais’ssa vuonna 1970 pidetyn näyttelyn En France yhteydessä.
1970–71: Ohjaa Yhdysvalloissa kaksi dokumenttielokuvaa CBS Newsille: Southern Exposures ja Impressions de Californie.
1972–73: Toinen matka Neuvostoliittoon.

TAKAISIN PIIRTÄMISEN PARIIN

1974: Sanoo irti työsuhteensa Magnum Photosin kanssa, mutta jättää arkistojensa hoidon kuvatoimistolle. Keskittyy piirtämiseen.
1975: Ensimmäinen piirrosnäyttely Carlton Galleryssa New Yorkissa.
1987: Näyttely The Early Work NYC:n Museum of Modern Artissa.
1988: Centre National de la Photographie juhlii taiteilijan 80-vuotispäivää. HCB-palkinto perustetaan.
2000: Suunnittelee Henri Cartier-Bressonin säätiön perustamista vaimonsa Martine Franckin ja tyttärensä Mélanien kanssa. Tarkoitus on tarjota pysyvä koti hänen kuvakokoelmilleen sekä avoin näyttelytila muille taiteilijoille.
2002: Ranskan valtio määrittelee Henri Cartier-Bressonin säätiön yleishyödylliseksi instituutioksi.
2003: Henri Cartier-Bressonin säätiön avajaiset Pariisissa. Retrospektiivinen näyttely De qui s’agit-il? Bibliothèque nationale de Francessa.
2004: Henri Cartier-Bresson kuolee rauhallisesti Provencen Montjustinissa 3. päivänä elokuuta.

пресс-релизы

ПОСЕЩЕНИЕ АТЕНЕУМА ЛЕТОМ 2020 ГОДА

  Мы стремимся обеспечить максимально комфортное, безопасное посещение музея. Ниже приведено несколько инструкций, и мы надеемся, что все посетители будут их соблюдать. Добро пожаловать в безопасный мир искусства! Экскурсии и события Экскурсии и события не будут проводиться в июне и июле. В августе, открытые…

Read more