Kaksi naista vaaleanpunaisessa taidegalleriatilassa, seinillä vanhoja muotokuvia.
Elina Brotherus & Hannele Rantala: Taiteen ystäviä galleriassa (2020). Yksityiskokoelma.

Moderni nainen ja Vuoropuhelua selkosuomeksi

Moderni nainen

10.2.–27.3.2022

Vuoropuhelua: Elina Brotherus ja Hannele Rantala

10.2.–27.3.2022

Museon 3. kerroksessa on vuoden 2022 alussa kaksi näyttelyä. Kummankin näyttelyn taiteilijat ovat kaikki naisia. Kävijä voi teoksia katsoessaan pohtia, millaista on olla nainen taiteilijana nyt tai kauan sitten. On myös mielenkiintoista, miten naistaiteilijat kuvaavat ihmisiä ja omaa ympäristöään.

Moderni nainen -näyttelyssä on noin 150 teosta: maalauksia, veistoksia, grafiikan teoksia ja piirustuksia. Eri aikoina eläneet naistaiteilijat ovat tehneet ne. Kaikki teokset kuuluvat Ateneumin taidekokoelmaan. Vanhimmat teokset on tehty jo yli sata vuotta sitten. Naisten ei ole aina ollut yhtä helppoa opiskella taiteilijaksi ja toimia ammattitaiteilijana kuin miesten. Mutta kuten tämä näyttelykin osoittaa, moni suomalainen nainen on siihen pystynyt. Näyttelyn taiteilijat tunsivat hyvin ulkomaista taidetta ja toimivat taiteilijoina koko elämänsä.

Lue lisää yleiskielisiltä sivuilta

Vuoropuhelua on Elina Brotheruksen ja Hannele Rantalan yhteinen näyttely. He ovat valokuvataiteilijoita ja ystäviä pitkältä ajalta. Tätä näyttelyä varten he antoivat toisilleen tehtäviä. Niiden ohjeiden mukaan he sitten tekivät uusia teoksia. Tehtävät voivat olla leikkimielisiä, kuten: ”Varasta jotain ja käytä sitä omassa työssäsi. Tee väärennös.” Joku tehtävä on kuin runo: ”Rakas ystävä, ota peitto ja mene alle. Kuvittele täysikuu.”

Ennen melkein kaikki kuuluisat taiteilijat ja valokuvaajat olivat miehiä. Suomessakin monet hienot naistaiteilijat ovat jääneet unohduksiin. Yksi näyttelyn tehtävistä liittyy tähän. Elina ja Hannele valitsivat mukaan unohdettujen naisvalokuvaajien teoksia. Niiden pohjalta he tekivät omia, uusia kuviaan. Näyttely on siten myös kunnianosoitus näille varhaisille naiskuvaajille.

Lue lisää yleiskielisiltä sivuilta