Taiteilijoiden omakuvakuvia ripustettuna tiheästi seinälle.
Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Kokoelmanäyttely Suomen taiteen tarina selkosuomeksi

18.3.2016–27.3.2022

Ateneumin taidekokoelman näyttelyn nimi on Suomen taiteen tarina.

Klassikot uudessa valossa

Näyttelyssä on monta sataa teosta ja taidetta vuodesta 1809 aina 1950-luvulle saakka. Siellä voit nähdä, miten taiteilijat ovat halunneet kuvata ihmisiä, maisemia ja muita asioita eri aikoina.

Ateneumin taidemuseossa on Suomen suurin ja vanhin taidekokoelma. Siinä on monia klassikkoja. Ne ovat sellaisia taideteoksia, jotka ovat monille ihmisille rakkaita ja tuttuja. Tässä näyttelyssä näet klassikoita, mutta myös paljon muuta.

Teoksissa näkyy maisemia, ihmisiä ja tapahtumia myös ulkomailta. Jo yli sata vuotta sitten taiteilijat matkustivat paljon. He tiesivät, millaista taidetta muualla tehtiin. Jotkut suomalaisetkin opiskelivat ulkomailla taidetta. Tässä näyttelyssä on myös monia ulkomaisten taiteilijoiden tekemiä teoksia.

Maailma on muuttunut paljon vuosien ja vuosikymmenien aikana. Sen huomaa hyvin taiteesta.
On kiinnostavaa vertailla eri aikojen taidetta.

Opastettu kierros omalle ryhmällesi

Voit tilata omalle ryhmällesi selkokielisen opastuksen tähän näyttelyyn.

Palvelumyynti ryhmille:
puh. 0294 500 500 (ma–pe klo 10–14), sähköposti: myynti [a] kansallisgalleria.fi

Opastettu kierros: Suomen taiteen tarina

Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyn kiertävä perusopastus. Ryhmä tutustuu taidemuseon käsitteeseen ja suomalaisen taide-elämän ja taiteen vaiheisiin Ateneumin taidekokoelmaa esittelevässä näyttelyssä. Opastus risteilee historian ja kuvakulttuurin muutoksissa yli sadan vuoden matkalla.

Rajoitukset voivat vaikuttaa saatavuuteen sekä ryhmäkokoihin.

Opastuskielet: suomi, selkosuomi, ruotsi, englanti, venäjä, ranska, italia ja kiina
Hinta: 95 € + pääsyliput
Ryhmäkoko: opastukset 1–20 hlö
Kesto: noin 1 h

Katso kaikki opastusvaihtoehdot

Katso netistä lyhytelokuvia

Voit katsoa ilmaiseksi Ateneumin nettisivuilta 13 lyhytelokuvaa. Jokainen elokuva esittelee yhden  Ateneumin tärkeän taideteoksen ja kestää noin viisi minuuttia. Elokuvissa on tekstitys, ja ne ovat yleiskielisiä.

Klikkaa alla olevan videon oikeassa yläkulmassa olevaa kuvaketta, niin saat esiin kaikki elokuvat.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Tutustu ja tutki netissä

Ateneumin taidemuseo on osa Kansallisgalleriaa. Kansallisgallerian kaksi muuta museota ovat Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Myös ne sijaitsevat Helsingissä. Nykyään Kansallisgallerian kolmen museon kokoelmissa on yhteensä lähes 42 000 taideteosta.

Voit tutustua netissä kaikkien näiden museoiden taideteoksiin. Kansallisgallerian nettisivuilla on
monta tuhatta valokuvaa teoksista ja tietoja niistä. Nettisivuilta voit etsiä vaikka jonkun tietyn taiteilijan tekemiä tai lempiaiheesi teoksia. Monia kuvia saa myös ladata omalle tietokoneelle ja käyttää vapaasti.

Siirry Kansallisgallerian sivuille