vanha mies (Niclas Simberg) ja lapsi (Tom Simberg) rannalla.
Taiteilijan isä Niclas Simberg ja poika Tom Niemenlautan rannalla, 1913. Kansallisgalleria / Arkistokokoelmat. Kuva: Hugo Simberg.

Fokus-sali: Hugo Simbergin valokuvat ja taide

Näyttely on avoinna 19.9.-17.12.2023.

Hugo Simberg syntyi vuonna 1873 ja kuoli vuonna 1917. Hän on yksi Suomen suosituimmista taiteilijoista. Parhaiten tunnetaan hänen iso maalauksensa Haavoittunut enkeli. Siinä kaksi poikaa kantaa paareilla enkelityttöä, joka on haavoittunut.

Tässä näyttelyssä on useita Hugo Simbergin ottamia valokuvia, grafiikan teoksia ja joitakin maalauksia. Simberg otti ihmisistä valokuvia ja käytti niitä apuna, kun hän valmisti taideteoksiaan. On mielenkiintoista nähdä, miten taiteilija on käyttänyt valokuvia mallinaan. Simberg kuvasi myös paljon oman perheensä elämää.

Maalaus Iltaa kohti esittää Simbergin omaa isää, joka kävelee rannalla lapsenlapsensa kanssa. Maalauksessa ovat siis taiteilijan oma isä ja oma poika. Näyttelyssä on mukana myös valokuva, jonka mallista tuo iso maalaus on tehty.