Kuva taiteilija Reidar Särestöniemen punasävyisestä maalauksesta Punapartainen jänkä.
Reidar Särestöniemi: Punapartainen jänkä (1970). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen.

Ajan kysymys

Näyttely on auki 14.4.2023 alkaen ja on avoinna monta vuotta.

Neljä teemaa

Ajan kysymys on iso näyttely, joka on esillä monta vuotta. Se on koottu Ateneumin omista taideteoksista. Näyttelyssä on neljä isoa aihetta: kansan kuvat, luonnon aika, moderni elämä ja taiteen vallassa. Näyttelyssä pääset tutustumaan taiteeseen noin kahdensadan vuoden ajalta. Vanhimmat taideteokset on tehty 1700-luvulla ja uusimmat 1970-luvulla.

Voit tutustua näyttelyyn kuten haluat. Jos sinua kiinnostaa vaikkapa luonnon tila, voit miettiä sitä ”Luonnon aika” -salissa taiteen kanssa. Tai voit katsoa ”Kansan kuvat” -saleissa, millaisia ihmisiä näyttelyn taideteoksissa näytetään suomalaisina. Tai voit miettiä ”Moderni elämä” -saleissa, millaisia tunteita taiteilijat ovat halunneet eri aikoina näyttää. Näyttelyssä myös kerrotaan siitä, miten taideteoksia on hankittu museoon. Se osuus löytyy 1. kerroksen ”Taiteen vallassa” -saleista.

Näyttelyyn on tehty myös yleiskielinen ääniopas. Siinä kerrotaan pienet tarinat yli kahdestakymmenestä taideteoksesta.

Lue lisää näyttelystä yleiskielisiltä sivuilta