Natalia Goncharovas utställning presenterar ”alltismens” banbrytare

På Konstmuseet Ateneums tredje våning visas 27.2–17.5.2020 en utställning av Natalia Goncharova. Natalia Goncharova (1881–1962) är känd som en av den ryska avantgardekonstens centralgestalter som inspirerade såväl ryska som västeuropeiska experimentella konstnärer. Utställningen omfattar ett stort urval av konstnärens arbeten från 1900-talets fyra första decennier.

Innan utställningen kommer till Ateneum visas den på Tate Modern i London och Palazzo Strozzi i Florens. Utställningen är en fortsättning på Ateneums strävan att lyfta fram kvinnliga konstnärer, av vilka Ateneum förutom finländska konstnärer arrangerade en utställning av Alice Neel sommaren 2016.

Natalia Goncharova blev erkänd redan i ett tidigt skede av sin karriär. Hon korades till det ryska avantgardets ledargestalt tidigare än andra konstnärskollegor genom att hon år 1913 höll en stor separatutställning i Moskva. Hon var till exmepel före Kazimir Malevich, Marc Chagall och Wassily Kandinsky. År 1916 flyttade hon till Frankrike och blev en nyckelfigur på Paris sjudande konstfält.

Inspirationen till sin omfattande, konstnärliga produktion fick Goncharova såväl från folkkonsten som från religiösa ikoner. Hennes konst var också kontroversiell: parallellt med att hon kunde uppträda med målat ansikte i en gatuperformance i Moskva skapade hon också religiös konst med inspiration från gamla ikoner. Utöver bildkonst planerade Goncharova dräkter och sceninredning till Sergej Djagilevs berömda ryska balett samt dräkter för modehus i både Moskva och Paris, hon deltog i avantgardistiska filmer och gjorde illustrationer till experimentella dikter. ”Alltism” (engl. everythingism, ry. vsechestvo) är en träffande beskrivning på Goncharovas mångsidiga produktion.

Goncharovas modiga och innovativa produktion gjorde intryck på hennes samtida och överskred de för 1900-talet vedertagna gränserna mellan olika konstformer. Utställningen tar fasta på konstnärens mest innovativa period från början av 1900-talet till 1920-talet, då hon inspirerade såväl ryska som västeuropeiska, experimentella konstnärer. I utställningen ingår över hundra verk, däribland en stor mängd målningar, men också illustrationer, dräkter, scenografiska skisser och balettmaterial. Nästan alla verk på utställningen visas i Finland för första gången.

Utställningen är ett samarbete mellan Konstmuseet Ateneum i Helsingfors, Tate Modern i London och Fondazione Palazzo Strozzi i Florens, tillsammans med Tretjakovgalleriet. Kuratorer för utställningen är intendent Timo Huusko från Konstmuseet Ateneum, utställningschef Matthew Gale från Tate Modern och kuratorn för internationell konst Natalia Sidlina från Tate Modern.

Gå till utställningens sida

Bilder:
Till vänster: Natalia Goncharova: Självporträtt med gula liljor (1907–1908). Tretjakovgalleriet. © Tretjakovgalleriet.
Till höger: Natalia Goncharova med ansiktet målat i rayoniststil, 1913. © Tretjakovgalleriet