Mun Ateneum -tehtävät

Viisivaiheinen Mun Ateneum -ohjelma tarjoaa 400 koululuokalle, 5-6-luokkalaisille ympäri Suomen, kaksi kohtaamista oppaan kanssa ja erilaisia supervoimiin ja piirtämiseen liittyviä haasteita. Ohjelmassa perehdytään Ateneumin taidemuseoon ja taidekokoelmaan. Taideteosten kautta sukelletaan erilaisiin teemoihin, kuten luonnon ja ihmisen väliseen suhteeseen. Ohjelmassa pohditaan myös, mikä on mun museo. Ja mitä mahtaa tarkoittaa kokoelma tai vaikkapa sana valööri?

Mun Ateneum -ohjelma

  1. Virittäytyminen tehdään itsenäisesti luokassa
  2. Kohtaaminen 1 tehdään yhdessä Ateneumin oppaan kanssa
  3. Piirustushaaste tehdään itsenäisesti koulussa
  4. Kohtaaminen 2 tehdään yhdessä Ateneumin oppaan kanssa
  5. Mitä opittiin? -vaihe tehdään itsenäisesti koulussa

Opettajan ohjeet

Virittäytyminen

Kesto: 45 min

Piiretty kuva silmästä
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Mikä on sun supervoima?

Pohtikaa kysymystä ennen kuin käännätte vastauksen kortin kääntöpuolelta esiin.

Supervoimat Ateneumin taiteilijoissa

Helene Schjerfbeck matkusti jo nuorena yksin ulkomaille opiskelemaan maalausta. Tuohon aikaan, melkein 150 vuotta sitten, naisten ei ollut kovin helppoa saada taidekoulutusta ja arvostusta ammattitaiteilijana. Helene ei kuitenkaan antanut periksi ja hän on vieläkin yksi suosituimmista suomalaisista taiteilijoista. Helenen maalauksia katsoessa voisi arvella, että hänellä oli herkkyyttä nähdä ja kuvata ihmisiä.

Mitä supervoimia arvelet Helene Schjerfbeckillä olleen?

Ferdinand von Wright kuvasi lintuja todella tarkasti. Luonto ja erityisesti linnut olivat hänelle tärkeitä, ja Ferdinand tekikin paljon lintukuvia taiteilijanuransa aikana.  Hänellä oli ikioma erakkomaja, jossa hän varmaan pystyi tarkkailemaan ympärillään olevia maisemia ja eläimiä. Ferdinand teki uransa aikana paljon teoksia ja työskenteli vielä silloinkin, kun hän oli elämänsä lopulla melko sairas.

Mitä supervoimia Ferdinand von Wrightilla saattoi olla?

Ville Vallgrenia pidettiin hauskana seuramiehenä, ja hän kutsui usein ihmisiä kotiinsa kyläilemään ja juhlimaan. Ville piti myös eläimistä. Hänellä oli lemmikkipossu ja pihalla pieni itse rakennettu talo, joka toimi kissojen hotellina.

Millaisia supervoimia Ville Vallgrenilla saattoi olla?

Tove Jansson on tunnettu muumeista, joista hän teki kuvia ja kirjoitti tarinoita. Hän nautti työn tekemisestä ja luonnosta. Hän rakasti myrskyjä ja merta. Jo silloin, kun naiset eivät saaneet seurustella keskenään, Tove maalasi julkiselle paikalle suunniteltuun, freskotekniikalla toteutettuun seinämaalaukseen kuvan Vivicasta, johon hän oli rakastunut.  

Mitä supervoimia Tove Janssonilla mahtoi olla?

Supervoimahaaste

Ryhmäkeskustelu

  • Mitä supervoimat ovat?
  • Jos saisitte valita jonkin salaisen supervoiman, mikä se olisi?
  • Entä minkä mukavan supervoiman antaisitte toisillenne?
  • Miksi voi olla hyvä, että luokasta löytyy monenlaisia supervoimia?

Yksin

Valitse oma supervoimasi. Missä olet hyvä tai taitava, mikä on sun supervoima? Jos supervoimaa on vaikea keksiä, pyydä apua ryhmältäsi.  Olet ehkä kuullut muilta, että sinua kehutaan jossain asiassa. Voit valita supervoimaksi asian, josta olet saanut kehuja, mutta myös sellaisen supervoimasi, mitä muut eivät aina huomaa. 

Kirjoita supervoimaasi kuvaava sana A4-kokoiselle paperille isolla ja näkyvästi. Kuvita ja koristele kirjaimia. Voit käyttää esimerkiksi lyijykynää, tussia tai väriliitua.  

Koko luokka

Ripustakaa valmiit supervoimapaperit esille luokkaan ihailtaviksi. Valitkaa vielä koko luokan yhteinen vahvuus. Missä te porukkana olette hyviä? Asettakaa tämäkin supervoima näkyville. Jos haluatte, voitte tehdä yhteisestä supervoimasta näyttävän julisteen.  

Hienoa työtä! Jatketaan tästä Ateneumin oppaan kanssa ensimmäisessä etäkohtaamisessa. Supervoimia tarvitaan Mun Ateneum -ohjelman seuraavissa vaiheissa.  

Kohtaaminen 1

Tehdään yhdessä Ateneumin oppaan kanssa
Kesto: 90 min

Taidepolku

  • Tehdään 3-4-hengen ryhmissä oppilaiden omilta laitteilta Kohtaaminen 1 aikana. 
  • 3 taidepolun pysäkkiä, joilla kerätään kirjainkoodeja. 
  • Kun olette kulkeneet taidepolun, muodostakaa saamistanne kolmesta kirjainkoodista sana. Kertokaa se oppaalle.
  • Jos tulee kysyttävää, kannattaa kysyä oppaalta.  

1. pysäkki

Tutkikaa ryhmässä Ateneum-rakennusta. Klikatkaa kysymysmerkkejä. Tämän jälkeen vastatkaa tietovisan kysymyksiin.   

2. pysäkki

Kuva: Magnus von Wright: Heinäsorsa; keskeneräinen, 1835-39. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Antellin kokoelmat. Kuva: Kansallisgalleria.

3. pysäkki

Kuva: Ville Vallgren: Kaiku, 1887. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria.

Piiretty kuva silmästä

Piirustushaaste

Kesto: 90 min

Piiretty kuva silmästä
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Ennen piirustushaastetta tehtäväksi 

Valitkaa yksi ylärivin perinteisistä piirustuksista Tuulipiirturien pariksi. Tutkikaa kuvia ja keskustelkaa niistä seuraavien kysymysten avulla.  

Piiretty kuva silmästä

Nykytaiteilija Tuula Närhinen on tehnyt tuulikokeita teoksessaan Tuulipiirturit. Hän on antanut eri puulajien ja heinäkasvien itse toimia tuulipiirtureina kiinnittämällä niihin tussikynän ja tarjoamalla niille valkoista piirustuspaperia. Myös valo on toiminut tuulipiirturina, kun oksaan kiinnitetty pieni valo on ”piirtänyt” pitkällä valotusajalla jäljen ja jälki on tallentunut valokuvaan.

  • Mitä taidekuvissa on meneillään?  
  • Mikä taidekuvissa yhdistää ja mikä erottaa niitä toisistaan? 
  • Kiinnitä huomiota viivaan ja pintaan. Miten taiteilija on käyttänyt piirrintä, kuten lyijy- tai tussikynää? 
  • Mitä kuvien tunnelmasta voi kertoa? Onko kuvissa tarina? 

Tulevassa piirustushaasteessa tehdään piirustus osaksi piirustuskokoelmaa. Muistelkaa, mitä opas kertoi Ateneumin taidemuseon kokoelmasta 1. kohtaamisessa.  

  • Mikä on kokoelma?  
  • Mitä kokoelmia voi olla?  
  • Onko teillä joitain kokoelmia, oletteko keränneet jotain tiettyä asiaa? 

Piirtämisen historiaa 

Piirtämisen historia on yhtä pitkä kuin ihmisen historia. Kalliopiirrokset ja -maalaukset ovat vanhimpia säilyneitä ihmisen tekemiä merkkejä ja kuvia. Niistä vanhimmat ovat peräisin jo esihistorialliselta ajalta. Myös Suomesta löytyy kalliopiirroksia.  

Piirtäminen on pitkälti viivan taidetta. Sitä voi hyvin kutsua taiteen perustaksi ja monessa taidekoulussa opetus on perinteisesti alkanut piirtämisestä. Taiteilijat aloittavat usein teoksen tekemisen piirtämällä suunnitelmia ja luonnoksia. Esikerkiksi kuvanveistäjä voi tutkia aihettaan piirtämällä.  Piirtäminen olikin pitkään juuri suunnittelutyötä ja siitä tuli oma taiteenlajinsa vasta 1800-luvulla.  

Tiesitkö, että suomen kielen piirustus-sana juontuu sanasta piiru, joka tarkoittaa piirtoa, viivaa, naarmua, uurrosta, uraa, raitaa, juovaa tai jakausta. 

Esi-isämme piirsivät kaivertamalla ja raaputtamalla kalliota. Millaisia piirtimiä sinä olet käyttänyt? Oletko piirtänyt puhelimen tai muun laitteen avulla digitaalisesti?  

Ulos piirtämään 

Ateneumista on lähetetty teille papereita ja 6B-lyijykyniä. Niiden lisäksi tarvitsette esimerkiksi kopiopaperia luonnosteluun sekä puuvärejä ja piirustusalustoja. Ulos lähdetään hahmottelemaan ja luonnostelemaan. Piirustukset voi viimeistellä luokassa. 

Lähdetään ulos keräämään asioita piirtämällä 

  • Aloita haaste lämmittelyharjoituksilla, joita teit oppaan ohjauksella ensimmäisessä kohtaamisessa. 
  • Ennen kuin alat piirtämään näkemääsi, käytä muutama minuutti katsomiseen ja lähiympäristön havainnoimiseen. 
  • Muista, että jokainen piirtää omalla tavallaan. Yhtä oikeaa tapaa ei ole. Tässä tehtävässä tärkeintä onkin kokeileminen ja tutkiminen. 
  • Mieti omia supervoimiasi. Etsi niiden avulla lähiympäristöstä asioita, joita piirtää. (Esim. jos supervoimana on kuunteleminen, voit piirtää sen, mitä kuulet. Jos supervoimana on vahvuus, voit hyödyntää sitä piirustusjäljessä tai asiassa, jota piirrät.)  
  • Tässä vaiheessa voit käyttää kokeiluihin ja lämmittelyyn kopiopaperia tai vastaavaa.  
  • Valitse lopulta piirustuksen aiheeksi yksi asia. Se voi olla joko maisema tai pieni yksityiskohta. 
  • Viimeistele piirustuksesi tarvittaessa luokassa.  
  • Valitse lopuksi yksi puuväri, jolla korostat piirustuksesi yksityiskohtia.  
  • Ripusta valmis piirustus luokan seinälle, muiden piirustusten joukkoon. Seuraavassa kohtaamisessa on teoskatselmus ja piirustuksista jutellaan yhdessä oppaan kanssa.  
  • Mun Ateneum -piirustuksista koostetaan valtakunnallinen ryhmäteos Lasten- ja nuorten kulttuuritalo Villa Artun verkkosivuilla. Ohjeet tähän tulevat myöhemmin.

Kohtaaminen 2

Tehdään yhdessä Ateneumin oppaan kanssa, katso opettajan ohjeet täältä.
Kesto: 45 min

Mitä opittiin?

Kesto: 20 min

Piiretty kuva silmästä
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.

Tietovisa

Mun Ateneum - palaute oppilailta