Marja Sakari: Täysin tuntematon Schjerfbeckin teos on löytynyt

Kesällä 2019 saimme yllättävän yhteydenoton. Yksityisen omistajan seinältä oli löytynyt aito Helene Schjerfbeckin maalaus, jonka olemassaolosta ei oltu aikaisemmin tiedetty. Nyt Tyttö Barösundista (1885–1890) saadaan yleisön nähtäville Maailmalta löysin itseni -näyttelyyn. Uuden teoksen löytyminen on aina mielenkiintoinen tapaus, jota edeltää monen ammattilaisen työ.

Royal Academyssä Lontoossa kesällä 2019 esillä ollut Schjerfbeckin näyttely herätti laajaa huomiota brittilehdistössä. Taiteilijaa verrattiin milloin Edvard Munchiin, milloin hänet mainittiin Giacomettin tai Modiglianin veroisena uutta luovana modernin taiteen pioneerina. Schjerfbeckin taide löi itsensä läpi Englannissa brexitin kynnyksellä. Juuri epävarmoina aikoina kulttuurivaihto tuntuu entistä merkittävämmältä ja hyvien suhteiden merkitys kollegoihin ja museoinstituutioihin korostuu. Museolle myös suhteet yksityisiin omistajiin ovat erityisen tärkeitä.

Lontoosta takaisin saapuneet teokset voi nähdä pitkästä aikaa myös Ateneumissa, kun näyttely Maailmalta löysin itseniHelene Schjerfbeck avataan yleisölle 15. marraskuuta 2019. Näyttely tulee olemaan laajempi kokonaisuus kuin Lontoossa. Esille tulee viisi teosta, joita ei ole nähty aiemmin Suomessa. Niitä ovat Tyttö madonnankuvan edessä (1881), Kanat heinäsuovien edessä, St Ives (n. 1887), joka on ainoa brittiläisen museon kokoelmissa oleva Schjerfbeckin teos, Punatukkainen tyttö, sininen asu (n. 1894) ja teoksen Pukukuva I (1908–1909) takaa löytynyt Narsissit (1908–09). Näiden harvoin esillä olleiden teosten lisäksi olemme saaneet mukaan myös yhden aivan uuden maalauksen, jota ei ole aiemmin tunnettu.

Harva katsoja pohtii valmista näyttelyä katsoessaan, millaisia polkuja pitkin näyttelyn teokset on saatu esille. Joidenkin teosten jäljittäminen on kuin salapoliisityötä: teoksia etsiessä käytetään huutokauppakamarien ja gallerioiden apua, tarkistetaan erilaisia vihjeitä, käydään tutustumassa yksityisten henkilöiden omistuksessa oleviin oletettuihin taiteilijan teoksiin ja niin edelleen.

Tyttö Barösundista on maalattu Schjerfbeckin matkavuosina

Nyt avattavaan näyttelyyn on saatu esille maalaus Tyttö Barösundista (1885–1890), joka on tähän asti pysynyt vain omistajan seinällä. Teoksen olemassaolosta ei ole tiedetty aikaisemmin eikä sitä ole listattu aikaisemmin tunnettujen 730 Schjerfbeckin teoksen joukkoon. Teoksen omistaja otti yhteyttä näyttelyn kuraattoriin Anna-Maria von Bonsdorffiin, josta alkoi mielenkiintoinen prosessi.

Näin Anna-Maria von Bonsdorff kertoo teoksen löytymisestä:

”Ateneum saa toki jonkin verran yhteydenottoja Schjerfbeckiin liittyen, mutta useimmiten teos on jo ollut tiedossamme tai se ei ole aito. Kun sain sähköpostia tästä teoksesta kuvan kera, kiinnostuin heti, sillä aihe oli Schjerfbeckille aika poikkeuksellinen – kotimaan maisema, jossa talonpoikaistyttö seisoo hirsiaitan edessä polulla. Alkukesän heleässä vihreydessä ja luonnon yksityiskohtaisessa kuvaamisessa on jotain herkkää ja siinä voi jopa nähdä kauan ulkomailla asuneen taiteilijan kotimaan kaipuuta. Teoksen aihe poikkeaa Schjerfbeckin henkilökuvista tai maisemateoksista.”

Mitä tapahtui sen jälkeen?

”Kävimme konservaattori Kirsi Hiltusen kanssa tapaamassa omistajaa, ja samalla tutkimme teoksen. Teos haettiin Ateneumiin hyvissä ajoin ennen näyttelyä ja totesimme sen Hiltusen kanssa aidoksi Schjerfbeckiksi. Teos puhdistettiin ja se sai heleämmät värinsä takaisin. Tämän jälkeen maalaus kuvattiin.”

Mihin vaiheeseen Schjerfbeckin tuotannossa sijoittaisit teoksen?

”Pienikokoinen maalaus on peräisin Schjerfbeckin ulkomaan matkavuosien ajalta, kun Schjerfbeck vietti kesiään Suomen länsirannikolla. Barösund oli 1800-luvun lopulla vilkas kesäsatama ja monen kesävieraan lomakohde. Teoksen omistaja osasi kertoa, että Schjerfbeck oli heillä vieraillessaan antanut pienen teoksen lahjaksi kiitoksena. Toki olemme tienneet, että Ranskan ja Iso-Britannian matkojen välillä Schjerfbeck vieraili kotimaassa ja työskenteli joitakin kesiä maalaten eri paikoissa.”

Miten voidaan tietää, milloin Schjerfbeck on maalannut teoksen?

”On ilahduttavaa saada teos lainaksi juuri tähän näyttelyyn, joka käsittelee Schjerfbeckin matkavuosia ja taiteellista kehittymistä. Tältä ajanjaksolta 1890-luvun alusta ei ole tiedossa paljon teoksia. Tarkan tutkimisen ja vertailun perusteella arviomme teoksen ajoittuvan vuodelle 1890, mutta tarkkaa ajankohtaa ei voida sanoa varmuudella. Samana vuonna Schjerfbeck teki toisen matkansa St Ivesiin. Hän oli palannut keväällä Pariisiin, jossa hän oli esiintynyt Salongissa maalauksella Matin (Aamu). Kesäkuun 1890 alussa Schjerfbeck matkusti Suomeen ja maalasi Siuntiossa, Snappertunassa, Nothamnissa ja Tammisaaressa, jonka lähellä Barösund sijaitsee.”

Tätä kirjoittaessani näyttelyn avautuminen on pian käsillä. Tervetuloa katsomaan rakastettuja teoksia ja uusia tuttavuuksia näyttelyyn 15.11.2019–26.1.2020!

Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari

Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Marja Sakari, museonjohtaja

 

 

 

 

Tutustu näyttelyyn Maailmalta löysin itseni – Helene Schjerfbeck

Samaan aikaan esillä on myös näyttely Taiteilijoiden Ruovesi

Palaa takaisin valikkoon

Helene Schjerfbeck: Tyttö Barösundista (1885–1890). Yksityiskokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.