Etäkohtaamisten kehittämishanke alakouluille
Teethän ilmoittautumisen ylläolevan ilmoittautumislinkin kautta.
Mun Ateneum oli Ateneumin taidemuseon etäkohtaamisten kehittämishanke 5.–6.-luokkalaisille. Valtakunnallisessa hankkeessa tarjottiin 400 koululuokalle etäkohtaamisia oheismateriaaleineen. Mun Ateneum -ohjelman keskiössä ovat olleet vuorovaikutus, oppilaiden osallisuus sekä laaja-alainen osaaminen ja monialainen oppiminen.
Mun Ateneum -hanke on toteutettu Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.
Ohjelma
9.00 Ilmoittautuminen alkaa
9.30 Seminaarin avaus, Satu Itkonen, Yleisötyön päällikkö, Ateneumin taidemuseo
Etämuseovierailu osana laaja-alaista osaamista, hanketuottaja Inka Yli-Tepsa ja yleisötyön tuottaja Mari Jalkanen
10.30 Työpaja I
Selkokieli/ Mitä kuvassa on meneillään?/ Havaintopiirustus opetusmenetelmänä/Tunne- ja vuorovaikutustaidot
11.45 Omakustanteinen lounas lähialueen ravintoloissa
13.00 Työpaja II
Selkokieli/ Mitä kuvassa on meneillään?/ Havaintopiirustus opetusmenetelmänä/Tunne- ja vuorovaikutustaidot
14.15 Iltapäiväkahvit
14.30 Yhteenveto ja loppukeskustelu
15.00 Hyvää kotimatkaa!
Työpajavaihtoehdot
Valitse ilmoittautuessasi kaksi seuraavista:
Selkokieli
Satu Itkonen, yleisötyön päällikkö. Paikka: Kolmio
Työpajassa tutustutaan selkokieleen. Mitä se on, kuka siitä hyötyy ja kuka suorastaan tarvitsee sitä kipeästi? Selkeällä kielellä ja aktiivisella kuuntelemisella varmistetaan, että kaikki pystyvät seuraamaan ohjausta ja osallistumaan. Jokainen ohjaustilanne tarjoaa myös tilaisuuden antaa osallistujille malli arvostavasta ja hyväksyvästä vuorovaikutuksesta. Keskustelevassa ja osallistavassa työpajassa pohditaan selkokielen mahdollisuuksia taide- ja museoympäristössä.
Mitä kuvassa on meneillään? – Visual Thinking Strategies (VTS)
Mari Jalkanen, yleisötyön tuottaja. Paikka: Näyttelysalit
VTS-opetusmenetelmä on yksinkertaisuudessaan keskustelurunko, joka ohjaa katsomaan yhtä kuvaa tarkasti ja keskustelemaan siitä ryhmässä. Keskustelun aikana voikin sitten tapahtua monenlaista: jokainen osallistuja tulee kuulluksi ja nähdyksi, itsetunto kohoaa, kriittinen ajattelu kehittyy ja kielen osaaminen vahvistuu. Ryhmästä riippuu, millaiset tavoitteet ja mahdollisuudet korostuvat. Työpajassa käydään läpi menetelmän perusteet ja keskustellaan taideteoksista Ajan kysymys -näyttelyssä.
Havaintopiirustus opetusmenetelmänä
Erica Othman, museolehtori. Paikka: Työpaja
Työpajassa keskitytään havaintopiirustukseen opetusmenetelmänä pohtien esimerkiksi etäyhteyksien hyötyjä ja haasteita ohjaukselle. Opetusmenetelmään tutustutaan myös itse tehden ja ryhmässä keskustellen. Vaikka lyijykynä tekniikkana on yksinkertainen ja arkinen, se voi parhaimmillaan olla mielenkiintoinen, kaikille saavutettava ja haastettakin antava väline. Lyijykynä on kuin taikasauva, jonka avulla voi loihtia mitä vain.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot
Marjukka Puustinen, erityisopettaja / psykoterapeutti. Paikka: Ateneum-sali
Työpajassa tutustutaan tunne- ja vuorovaikutustaitoihin, joita tarvitaan kohtaamistyössä. Aikuisten omat tunnetaidot ja tietoisuus omista sisäisistä prosesseista auttavat edistämään lasten ja nuorten tunnetaitojen kehittymistä. Taito validoida toisen kokemusta sanoin ja luoda kehollisesti turvallista ilmapiiriä edistävät ilmaisuun uskaltautumista. Tärkeää on myös osata luoda tilaa kunkin omalle, ainutlaatuiselle kokemukselle arvottamatta tai ”tietämällä paremmin”. Työpajassa tutustutaan joihinkin työkaluihin sekä teorian että matalan kynnyksen harjoitusten kautta.