Ryhmä nuoria istuu taidenäyttelyssä lattialla. Kuvan keskellä istuva tyttö kuuntelee keskittyneesti.
Kuva: Ville Malja

Taidetehtäviä kouluille

Ateneumin taidetehtävät johdattelevat keskustelemaan taidekuvista yhdessä koko luokan kanssa. Kuvien katselun jälkeen voittekin kääriä hihat ja paneutua taidetehtäviin. Tehtävät on suunniteltu neljälle ikäryhmälle, mutta materiaalia voi hyvin soveltaa vapaasti eri luokka-asteilla.

AJATUKSELLA – TEHDÄÄN YHDESSÄ!

Esiopetus, 1.–2. luokat

Tunne värit  

Ateneumin taidekokoelmasta löytyy paljon teoksia, joissa on kuvattu erilaisia tunnetiloja. Usein niissä on mukana myös taiteilijan omaa sisäistä maailmaa.  

Valitkaa yksi taidekuva. Tutkikaa sitä seuraavien kysymysten avulla: 
  • Mitä näet kuvassa? 
  • Mitä tuttuja asioita teoksesta löytyy? Onko siinä jotakin yllättävää tai outoa? 
  • Mitä värejä teoksesta löytyy? Löydättekö lempivärejänne teoksesta?  
  • Valitkaa yhdessä teoksista jokin hahmo ja tehkää sama asento.​​ 
  • Millainen on teoksen tunnelma? Onko siinä iloa, surua, rakkautta, pelkoa tai vihaa?  

Taidetehtävä: 

Tunne värit 

Miltä ilo näyttää? Minkä väristä on suru? Leiki väreillä ja maalaa paperille miltä sinusta tuntuu juuri nyt.  

Tarvitaan: Kestävää paperia, pussillinen jäisiä mustikoita, kolme purkillista mangososetta ja pussillinen karpalorouhetta.  

Mitä tehdään? 

Ensin piirretään jäisillä mustikoilla paperille. Tämän jälkeen maalataan joko käsin tai siveltimellä mangososeella päälle. Lopuksi ripotellaan karpalorouhetta maalauksen päälle. Mitä värejä syntyy? Miltä tuntuu juuri nyt? Aluksi voi pitää silmät kiinni, jotta värit tulevat yllätyksenä, kun silmät avataan. Kannattaa käyttää suojavaatteita. 

Kun teos on kuivunut, sitä voi jatkaa piirtämällä väriliiduilla tunnelmia tai yksityiskohtia maalauksen päälle. 

Värikylpymetodista ja aistipajasta: Värikylpy on pienille lapsille suunnattu värin kokemuksellisuutta ja elämyksellisyyttä korostava kuvataidetoiminnan muoto. Kaikki materiaalit ovat koettavissa moniaistisesti. Värikylpymetodiin kuuluu usein virittäytymisvaihe. Tässä tehtävässä virittäytymistä on taidekuvien katselu. 

Rafael Wardi: Asetelma, 1959. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen
Rafael Wardi: Asetelma, 1959. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

3.–4. luokat 

Esineteatteri – tavaroiden tarinoita 

Ateneumin taidekokoelmasta löytyy paljon asetelmia. Asetelmat ovat esineitä ja asioita esittäviä teoksia.  

Valitkaa taidekuvista yksi ja tutkikaa sitä seuraavien kysymysten avulla: 
  • Mitä valitsemassanne taidekuvassa on meneillään? 
  • Käyttäkää mielikuvitustanne. Jos pääsisitte teoskuvan sisälle ihan lähelle esineitä kuuntelemaan salaa, mitä tavarat puhuisivat keskenään?
  • Kirjoittakaa yhdessä vuoropuhelu taidekuvan puhekupliin.  

Taidetehtävä:

Esineteatteri – tavaroiden tarinoita 

Esineteatterissa esineet heräävät eloon.  Ihmisen tai nuken sijaan mikä tahansa esine voi saada roolin ja ryhtyä vuoropuheluun toisten esineiden kanssa. 

Tarvitaan: Kynä ja paperia sekä ympärillä olevia tavaroita.  

Tämän tehtävän voitte tehdä yksin tai pareittain. 

  1. Tehkää lyhyt näytelmä tai sketsi.
  2. Käyttäkää näytelmässä tai sketsissä tavaroita, joita löydätte ympäriltänne.
  3. Kirjoittakaa tavaroille vuoropuhelu.
  4. Kiinnittäkää huomiota, mistä suunnasta yleisö katsoo esineteatterianne.
  5. Esittäkää valmiit näytelmät toisillenne.
  6. Jos on mahdollista, tehkää tarinastanne pieni video tai kuvasarja. Tämän tehtävän voi tehdä myös stop motion -animaationa.

Voitte halutessanne kiinnittää tavaroihin itse tehtyjä silmiä.  

Vinkkejä näytelmätekstin tuottamiseen: 

  • Ketkä ovat näytelmän päähenkilöt? Entä sivuhenkilöt?  
  • Mikä on näytelmän paikka? Kirjoittakaa, missä kaikki tapahtuu. 
  • Mitä tapahtuu ensin? 
  • Kirjoittakaa käännekohdasta. Keksikää jotakin yllättävää. 
  • Mitä tapahtuu tämän jälkeen? 
  • Kirjoittakaa näytelmälle loppu. 
Muotokuva polkkatukkaisesta naisesta, jolla on päässään suuri lierihattu.
Ina Colliander: Omakuva, 1933. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Ateneumin taidemuseo / Jaakko Holm.

5.–6. luokat 

Kuka olen? 

Ateneumin taidemuseon kokoelmissa on valtavasti taiteilijoiden itsestään tekemiä kuvia – omakuvia. Seuraavissa tehtävissä pääsette tutustumaan omakuviin. Omakuvista välittyy usein taiteilijan tunnetilaa ja luonnetta. 

Valitkaa yksi omakuva ja tutkikaa sitä yhdessä seuraavien kysymysten avulla: 
  • Mitä omakuvassa on meneillään? 
  • Millainen tunnelma omakuvassa on? Mitä tunteita se herättää? 
  • Kehen haluaisitte tutustua? Jokainen voi valita yhden omakuvan ja katsoa tarkasti. Kertokaa tai kirjoittakaa paperille: mitä omakuvahahmo kuiskaisi juuri minulle? 

Taidetehtävä:

Kuka olen? 

Tarvitaan: Kännykkä/pädi ja piirustusvälineet. 

Ota selfie kännykällä tai pädillä. 

Kuvakulmat ovat tärkeitä, sillä ne luovat tunnelmaa kuvaan. Millainen tunnelma selfiessä on, kun kuvaat ylhäältä päin? Entä, kun kuvaat alhaalta päin? Voit kokeilla kuvata myös takaapäin, sivulta tai edestä. Kuvan rajaus on myös tärkeä.  

Valitse ottamistasi kuvista yksi selfie. 

Jatkotyöstä selfietä: pidä kuvaa ylösalaisin edessäsi ja piirrä se paperille myös ylösalaisin juuri sellaisena kuin sen näet.  

Miltä lopputulos näyttää oikein päin katsottuna? Löydätkö itsesi? Millaisia tunnelmia piirustuksissanne on? 

Lähes abstrakti kuvaus maisemasta, jossa puita ja vesistöä. Mustavalkoinen teos
Juho Karjalainen: Maisema II, 1984. Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, Skopin kokoelma. Kuva: Kansallisgalleria / Ella Tommila.

7.–9. luokat 

”Jos olisin maisema” 

Ateneumin taidekokoelmasta löytyy paljon maisemateoksia. Maisemateokset kuvaavat erilaisia paikkoja ja tunnelmia. Usein niissä on myös yhteys taiteilijan omaan sisäiseen maailmaan.  

Taidekuviksi on valittu grafiikan vedoksia, jotka vaativat tarkkaa katsomista. 

Valitkaa kaksi teoskuvaa ja tutkikaa niitä seuraavien kysymysten avulla: 
  • Mitä taidekuvissa on meneillään? 
  • Millaisia tunnelmia maisemissa on? 
  • Mitä vuodenaikoja maisemissa on? 
  • Jos pääsisitte teosten maiseman sisälle, millaiselta siellä tuntuisi olla? Mitä näkisitte, kuulisitte, tuntisitte, haistaisitte? Laittakaa silmät kiinni ja pohtikaa. 
  • Jos olisitte maisemia, mitä maisemia olisitte tänään? Kertokaa toisillenne. 

Taidetehtävä:

“Jos olisin maisema” 

Tehtävä on kokonaan kirjoitustehtävä.  

Tarvitaan: Kynä ja paperia. 

Kirjoita lyhyt tarina aiheesta Jos olisin maisema. Tarkoituksena on kirjoittaa omasta sisäisestä maailmasta. 

Kirjoita teksti minä-muodossa. 

Kirjoituksen tueksi: 

  • Jos olisin maisema, millainen maisema olisin? Kuvaile yksityiskohtaisesti. Kuvaile niin, että joku, joka ei näe maisemaa, voi eläytyä siihen. 
  • Missä maisemani sijaitsee? 
  • Mikä vuodenaika? 
  • Mitä näen, tunnen, kuulen ja haistan?  
  • Jos joku kävelisi maisemaani, miltä hänestä mahtaisi tuntua? 
  • Voit lukea tarinasi jollekin ääneen. 
  • Anna tarinallesi otsikko.