Henri Cartier-Bresson – The Man, the Image & the World

På Konstmuseet Ateneum öppnar 23.10.2015 en omfattande Henri Cartier-Bresson (1908–2004) retrospektiv utställningen. I utställningen ingår cirka 300 fotografier samt arkivmaterial som vittnar om inte bara Cartier-Bressons konstnärliga begåvning och förmåga som fotograf, utan också den djupa respekt för humanitet som är kännetecknande för hans livsverk.

Henri Cartier-Bresson var en av 1900-talets mest betydande fotografer. Från och med början av 1930-talet reste han världen över och fångade historiska ögonblick med sin kamera. Han är känd för sitt grepp om det avgörande ögonblicket. För Cartier-Bresson var bilden ett sätt att berätta historier om den verklighet han bevittnade. Han fotograferade fångar som frigavs ur koncentrationslägren efter andra världskriget, Mahatma Gandhi bara några timmar före denne blev mördad och Kina medan Mao Zedongs trupper marscherade mot Peking.

I Cartier-Bressons bilder är det mänskliga alltid närvarande. De understryker hur värdefullt varje människoliv är. Vid första anblicken förmedlar bilden sitt huvudsakliga mål, men vid en andra titt finns det mycket mer att se. Cartier-Bressons förmåga att komponera bilder är fenomenal, men han gav också alltid plats för slumpen: ”Jag är aldrig kalkylerande. Jag ser en komposition och väntar på att något ska hända. Det finns inga regler. En gåta ska man inte försöka förklara för mycket.”

På utställningen visas Cartier-Bresson-foton som har blivit klassiker men också ett urval tidiga vintage-bilder. Utställningen är indelad geografiskt efter hans resor: Amerika, Bali och Indonesien, Kina och Japan, Europa, Indien, Mexiko och Sovjetunionen. Det finns också skilda avdelningar för landskap och porträtt. Dessutom visas ett omfattande material med anknytning till Cartier-Bressons personliga liv och livsverk.

Utställningskurator var ursprungligen Robert Delpire i nära samarbete med Henri Cartier-Bresson själv. Nu ordnas utställningen i samarbete med bildbyrån Magnum Photos och stiftelsen Fondation HCB från Paris. ”Utställningen på Ateneum är fräsch och stark”, säger Andrea Holzherr som ansvarar för internationella utställningar för Magnum Photos del.

”För konstmuseet Ateneum är det än stor glädje att få ordna en storutställning med Cartier-Bressons bilder. I det ingår flera av förra seklets viktigaste bilder”, säger museichef Susanna Pettersson. ”Fotografen Henri Cartier-Bresson var en av 1900-talets föregångare och hans livsgärning fortsätter att påverka oss.”

I arbetsgruppen som planerade utställningen på Ateneum ingår fotokonstexperten Riitta Raatikainen, utställningsplanerare Osmo Leppälä och intendent Sointu Fritze.