Tule meille

Aukioloajat ja pääsyliput

  • Tiistai10–18
  • Keskiviikko–Torstai10–20
  • Perjantai10–18
  • Lauantai–Sunnuntai10–17
  • MaanantaiSuljettu

Normaali pääsylippu 18 €  
Alennettu pääsylippu 16 € (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, varusmiehet, siviilipalvelusmiehet)  
Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi 

Lue lisää yleiskielisiltä sivuilta

Ateneum menee kiinni loppuvuodeksi 2022

Ateneumin taidemuseossa alkaa remontti 28.3.2022. Se kestää koko loppuvuoden 2022. Remontin aikana museoon ei voi tulla vierailemaan. Remontissa korjataan ilmastointia ja monia muitakin asioita. Muun muassa museon pohjakerroksen aulatilat uusitaan. Museo avautuu uudelleen vuoden 2023 alussa. Silloin kävijä näkee aivan uudet näyttelyt. Myös monet palvelut ovat nykyistäkin parempia.

Saapuminen ja esteettömyys

Viivapiirroskartta: Pääsisäänkäynti Kaivokadun puolelta, Esteetön sisäänkäynti Ateneuminkujan puolelta

Tervetuloa Ateneumiin!

Ateneumin taidemuseo on suuri taidemuseo. Rakennus valmistui vuonna 1887, yli 130 vuotta sitten. Ateneum sijaitsee Helsingin keskustassa, rautatieaseman lähellä. Taidemuseossa on taideteoksia, joihin voit tutustua: maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja valokuvia.

Museossa tapahtuu paljon: siellä on näyttelyiden lisäksi muun muassa työpajoja, opastuksia, luentoja, keskustelutilaisuuksia ja konsertteja.

Sisäänkäynti Ateneuminkujan puolelta.

Kun tulet museoon

Pääset Ateneumiin kahdesta ovesta. Pääovi on Rautatientorin puolella. Siitä pääset aulaan ja pääportaikkoon. Rakennuksen toisella puolella on Ateneuminkujan ovi. Sieltä pääset hissillä museoon myös pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa.

Ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee lipunmyynti, naulakko, ravintola, museokauppa, wc-tilat ja kolme näyttelysalia

Liput ja neuvonta

Ensimmäisessä kerroksessa on lippukassa ja neuvonta. Sieltä voit ostaa pääsylipun.

Naulakot ja lokerikot

Jätä ulkovaatteet, reput, suuret laukut ja sateenvarjot ilmaiseen säilytykseen naulakkoon tai lokerikkoon. Näyttelysaleissa ei saa syödä tai juoda, joten jätä myös vesipullo säilytykseen.

Wc-tilat

Wc-tiloja on eri kerroksissa. Esteetön wc on ensimmäisessä kerroksessa, muiden wc-tilojen vieressä. Esteettömässä wc-tilassa on myös lastenhoitohuone.

Hissi ja tuolit

Hissi on lähellä naulakkoa. Hissillä pääset kaikkiin kerroksiin. Näyttelysaleissa on tuoleja. Voit ottaa mukaan myös kannettavan tuolin. Niitä on telineissä eri puolilla museota. Kysy lisää henkilökunnalta.

Lainattavat apuvälineet

Neuvonnasta saat lainaksi apuvälineitä. Ainoastaan näkövammaiset museovieraat voivat kosketella tiettyjä veistoksia. Silloin täytyy käyttää museon kertakäyttökäsineitä.

Kahvila ja kauppa

Ensimmäisessä kerroksessa on museon kahvila. Siellä on myös museokauppa, jossa myydään kortteja, kirjoja ja lahjatavaroita.

Ateneum on turvallinen tila

Haluamme, että Ateneum on kaikille turvallinen ja hyvä paikka. Se tarkoittaa, että jokainen saa olla oma itsensä. Haluamme myös, että Ateneumissa kaikki ihmiset kohtelevat toisiaan hyvin.
Kaikki kiusaaminen ja toisen ihmisen häiritseminen on kielletty.

Henkilökunta on museossa sinua varten. Museovalvojilta voit aina kysyä neuvoja.

Saapuminen ja esteettömyys

Lue lisää yleiskielisiltä sivuilta

Näyttelykierroksella

Näyttelysalit

Ateneumissa on taidetta kolmessa kerroksessa. Eniten esillä on Ateneumin oman taidekokoelman teoksia. Kolmannessa kerroksessa on vaihtuvia näyttelyitä. Joskus niissä esitetään yhden taiteilijan teoksia. Jotkut näyttelyt esittelevät tietyn ajan tai tyylin mukaista taidetta. Näihin vaihtuviin näyttelyihin myös lainataan taideteoksia monista museoista eri puolilta maailmaa.

Ateneumin kerroskartta: Kolmannessa kerroksessa vaihtuvat näyttelyt, toisessa kerroksessa kokoelmanäyttely ja pohjakerroksessa lipunmyynti, naulakko, ravintola ja kauppa. Wc-tilat löytyvät jokaisesta kerroksesta
Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttely Ateneumin taidemuseossa. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Taideteoksiin ei saa koskea

Taideteoksiin ei saa koskea, koska ne ovat aitoja ja hyvin arvokkaita. Edes museon oma henkilökunta ei saa koskea niihin.

Valokuvaus

Valokuvia saa yleensä ottaa. Älä käytä salamaa, sillä kirkas valo vahingoittaa taideteoksia. Joissakin näyttelyissä valokuvia ei saa ottaa lainkaan. Silloin seinällä on valokuvauskielto.

Opastukset ja näyttelyintrot

Voit tilata ryhmällesi opastetun kierroksen. Silloin kierrätte museossa museon oppaan kanssa. Opastetut kierrokset kestävät vähän alle tunnin. Voitte itse valita, mihin näyttelyyn tutustutte opastuksella ryhmänne kanssa. Kun tilaat opastusta, kerro toiveistanne ja ryhmästänne.

Opastuksella katsot taidetta ja opas kertoo teoksista. Keskustelet teoksista oppaan kanssa. Voit kysyä oppaalta. Opas voi myös kysyä, mitä sinä ajattelet.

Näyttelyintrot pidetään Ateneum-salissa. Siellä voit istua mukavasti koko ajan. Näyttelyintrolla opas kertoo näyttelystä ja näet teoksista kuvia valkokankaalla. Näyttelyintro kestää noin puoli tuntia.

Ateneumista voi tilata myös etäopastuksia. Ne pidetään kokonaan verkossa.

Lue lisää opastuksista yleiskielisillä sivuilla

Avoimet opastukset

Opastettu kierros voi olla varattu omalle ryhmälle, mutta avoimet opastukset ovat avoimia kaikille.

Taidepajat

Ateneumin toisessa kerroksessa on taidepaja. Siellä pääset tekemään itse taidetta. Työskentelet eri materiaaleilla ja tekniikoilla pajaoppaan johdolla.

Usein lauantaisin voit osallistua taidepajaan pääsylipun hinnalla.

Kouluille pajat ovat useimmiten ilmaisia, ja niihin pääsee mukaan arpomalla.

Sisältöä ei löytynyt.

Lasten kanssa

Tervetuloa Ateneumiin lasten kanssa! Ateneumilla on oma maskotti, Skissi-kissa. Skissin seurassa voitte tutustua Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttelyyn. Ottakaa ensimmäisestä kerroksesta mukaan Skissi-esite ja lähtekää löytöretkelle taiteen maailmaan.